Näinä tiukkoina talousaikoina kuulee liian usein, että opettajien on hankalaa päästä koulutukseen, tai esimerkiksi Osaava-koulutukset ovat niitä ainoita, joihin voi päästäkään. Kuntien täydennyskoulutusrahat ovat tiukilla ja veso-päivät menevät ihan käytännön hommien suunnitteluun, kun koululla alkaa olla niin paljon tehtäviä hoidettavanaan.

OPS2016-prosessia ajatellessani olen pohtinut tätä paljon. Koulutuksen hinta ei todellakaan ole se, mitä luennoitsija tai tilavuokra maksavat. Välipalan tai lounaan hinta on ihan roposia todellisista kustannuksista. Mikä sitten oikeasti maksaa?

Noh. Jos ajattelen näitä tammikuussa järjestämiäni kuntamme kuutta puolikasta vesopäivää, teen itse niissä työtä (vaikka en edes laskisi niitä sisällön valmistelutunteja itsekseni) yhden työviikon verran. OPS-ammattilaisteni joukko tekee töitä näissä vesoissa yhden valmistelupäivän, yhden valmisteluiltapäivän ja jokainen kolme vesoa. Palautepäivä helmikuussa mennee jo isolta osin prosessin jatkosuunnitteluun. Noin 25h jokainen, yhteensä noin 300h. Noin puolelle näistä tunneista pitää ottaa sijainen, sillä näiden taitavien opettajien tunnithan pyörivät koko ajan heidän ollessaan kehittämistyössä. Mutta sitten. Jos yli 400 maisteria porhaltaa vesoon kolmeksi tunniksi. Vähän pitää koulupäivää lyhentää, että tämä onnistuu. Ehkä neljä tuntia nenää kohti siis. 1600h asiantuntijatyötä. Ohhoh. Tässäpä se nyt on.

Haluankin herättää Teissä ajatuksen: Näiden koulutusten tilavuokrat tai kahvituskulut ovat aika roposia verrattuna niihin palkkakuluihin, joita vesojen järjestäminen vaatii. Kalliinkin kouluttajan kulut ovat siihen verrattuna varsin kohtuullisia. Näissä koulutuksissa ei edes sitä tarvitse laskea, kun teen näitä tietysti omassa kunnassa virkatyönäni. Mutta. Kyllä tämä ajatusleikki tuottaa minulle yhden todella miettimisen arvoisen kysymyksen: Miten laadukasta on tarjoamani koulutuksen oltava, että siitä kannattaa maksaa nämä palkkakustannukset? Vesojen sisällöt eivät ole merkityksettömiä. Paitsi tätä, kannattaa miettiä myös sitä, miten laadukkaita koulutusten tulee olla, että nämä henkilöt kokevat aikansa, sen yli tuhannen tunnin, menneen järkevään tarkoitukseen. Se on iso työpanos se. Tämä jokaisen koulutuksen järjestäjän kannattaisi muistaa.