Meillä on koko opettajakunnan veso kolmen viikon päästä. Lauantaiveso ei perinteisesti ole opettajien mielipäivä, ja uskallan väittää, että kriittisempää yleisöä saa hakea kuin reilu 400 opettajaa lauantaiaamuna. Silti en ole hetkeäkään huolissani, kun mietin puhujiamme. Kerron heistä lisää myöhemmin, mutta mitä kaikkea veson järjestäminen tarkoittaa? Siis nyt, viimeisen kuukauden aikana, kun puhujat ja tilat on buukattu jo viime keväänä.

Lähetin loppiaisen tienoilla isolla jakelulla viestin, jossa käytännön toiminnan järjestelijät kukin alkoivat listaamaan hommiaan. Meillä on siis veso, jossa aamupäivä on luentotilaisuutta, iltapäivä ryhmätyöskentelyä ja veson jälkeen järjestetään vielä vapaaehtoinen cocktailtilaisuus, johon yli 230 opettajaa on jäämässä.Järjestämme veson upealla uudella lukiollamme Koulutuskeskus Valossa.

Tila varattu, check. Kuka hoitaa narikat, tuolit paikalleen ja kaiken käytännön? Luokallinen lukion Y-linjalaisia paikalle, opettaja organisoimaan, oppilaille luokkaretkirahaa: Narikat, tuolit, järjestelyt, opastukset, vessapaperit ja muut käytännön hommat. Nuoret mukana. Hienoa. Hälyt, check. Äänentoisto, montako mikkiä tarvitaan, miten näkyvät valmistelemamme trailerit? Tarvitaan kaksi videotykkiä, kun toisessa on mahdollisia puhujien powerpointteja ja nuo mainitut videot ja toiseen pystytämme viestiseinän, jotta yleisö pääsee osallistumaan. Sopiva ohjelma viestiseinään ja moderaattori siihen. Check. Osallistujalistat check. Kartat seinille. Ryhmäjaot iltapäivän toimintaan. Ja yhtenäiset t-paidat agenteille, että löytyvät, jos jollain on kysyttävää.

Entäpä ohjelma: Kutsut on laitettu, tervetuliaispuheenvuoro tilattu, pitkin vesoa esitetään upeita trailereita tulevaisuuden opetukseen liittyen, agentit ovat saaneet upeat trailerit valmiiksi. Puhujien kanssa ollaan yhteydessä, paneelin käsikirjoitus valmistuu ensi maanantaina.

Ruuat yli neljällesadalle, ruuan jakelut, pöytien sijoittelut, kahvit ja makeat. Allergiat ja ruokavaliot. Juomapisteet ja tarjoilut. Siirtyminen paikasta toiseen ja ryhmätyöskentelyyn.

Ryhmien ohjevihkoset luokkiin, vihkosiin QR-koodit, joiden takaa tehtävät löytyvät ja toiset, joista pääsee vastauspohjaan. Tai miten sen nyt meni. En minä näitä kaikkia tee, enkä osaisikaan. Tehtävätekstit on tehty yhteistyönä jo monta kuukautta sitten, aiheet löytyvät opsin arvopohjasta ja toimintakulttuurista. Koonnit tallentuvat kysymys kerrallaan Office 365 -ympäristöön exceliin. Helppo hyödyntää. Lukio tekee omiaan ja samoin esiopetuksen väki. Paikat heille.

Kun työskentely loppuu, alkaa cocktailtilaisuus. Tilaamme tarjottavat ammattikoulun kondiittorilinjalta. Nuoret mukana. Maistelu on maanantaina. Cocktailtilaisuudessa meitä viihdyttävät yläkoulun musiikkiluokkalaiset. Kävin torstaina kuuntelemassa treenejä. Hyvältä kuulostaa. Mutta milloin roudataan? Kuinka moni ehtii paikalle jo iltapäivällä? Kenellä on treenit ja kenellä turnaus? Milloin tehdään soundcheck? Miten kaikki soittimet mahtuvat lavalle? Mutta tämäkin hieno toiminta tulee omilta oppilailtamme.

Kun tilaisuus päättyy, olen itse jo junassa matkalla lentokenttää ja työmatkaa. Joku laittanee ovet kiinni. Tämä on tiimityötä. Meille on tulossa uskomattoman hieno veso. Kohta puuttuu  enää vieraat, siis hienot opettajamme. Ja sitten ei kun menoksi.