Blogilomalla... ja kilin kellit, sanon minä! Pari nopeaa linkitystä, yleisen osan perusteiden läpikahlausta iltapuhteina ja tämä kirjoitus. Yritän edes vähän pitää "lomakulissia" pystyssä, ja ajastaa tekstin vasta ensi vuodelle!

Linkittämässäni blogikirjoituksessa näettekin Martti Hellströmin ajatuksen siitä, mitä uudet perusteet sisältävät. Mitä sitä moneen kertaan kirjoittamaan. Mutta tuossa joulun alla @MikkoJoo twiittasi yhdelle meidän reksille, että tästä blogista voi kattoa, mitä itsellä on tekemättä. Uskallatteko?

Pidin suuni niissä tilanteissa, kun minulle pitkin vuotta kommentoitiin, että mihin teillä on noin kiire. Nähtyäni nyt OPSin perusteet ja aina vaan lisääntyvät paikallisesti päätettävät asiat, huokaan rauhallisesti. Paljon on vielä tekemistä, mutta meillä ei ole mitään hätää. Suunnitelmat on (muuttamista varten) ja hyvät pohjat ja tiekartat on tehty. Siitä on hyvä lähtee hifistelemään.

No koska Martti tyhjensi jo pajatson sisällöstä, kerronpa minä, mistä voisi aloitella. Ensinnäkin, tämän muotoinen siirtymälauseke tuli kuitenkin lopulta vähän yllätyksenä. Että yläkoulut tulevat todellakin vuosi kerrallaan 2017-2019. Nyt on kunnissa ainakin aika alkaa laskemaan sitä, mitä tämä kullekin opetuksen järjestäjälle maksaa. Ai miksikö? Noh. Minimituntijaossa nykyiseen verrattuna oppituntien määrä pysyy samana, mutta painotus siirtyy alemmille luokille yläluokkien sijaan. Se tarkoittaa ensimmäisenä vuonna vuosiviikkotunnin lisäystä kahdelle ikäluokalle. Meidän kunnassa on keskimäärin 25-28 luokkaa joka ikäluokassa, eli puhutaan noin 50-56 vuosiviikkotunnin lisäyksestä. Koska tunnit tulevat alakouluun ja ne tuskin aiheuttavat lisäopetushenkilöstön palkkausta, puhutaan noin 2000e vuosittaisesta kustannuksesta tuntia kohden. Eli jos mennään ihan minimeillä, niin noin 500 oppilaan ikäluokalla opetuksen järjestäjän tulee varata reilu satatuhatta lisää talousarvioon vuodessa. Ja hei, jo seuraavaan talousarvioon (2016 TA:n valmisteluhan alkaa jo keväällä 2015) tarvitaan 5 kk palkkarahat 12,6 kuukaudesta. 

Mutta mennäänkö minimeillä? Nyt lienee myös viimeistään aika valmistella paikallista tuntijakoa. Meillä seudullinen versio kävi jo kertaalleen lautakunnassa. Esitimme virkamiehinä seudulliseen minimituntijakoon kahden tunnin lisäystä alkuopetukseen ja kahden tunnin lisäystä 7.-8. luokalle. Minusta se olisi ollut hyvä lisäys, sillä juuri nyt menemme minimituntijaolla. Lautakunta siirsi käsittelyn kuitenkin seuraavaan kokoukseensa, sillä opettajien paikallisyhdistys halusi vielä keskustella päätöksentekijöiden kanssa yläkoulun lisätunneista. Alkuopetuksen osalta vaikutti kuitenkin siltä, että tunnin lisäystä ensimmäiselle ja toiselle luokalle pidettiin hyvänä asiana. Vähäsen takapakkia siis, mutta toisaalta olin iloinen siitä vastaanotosta, jota valmistelumme sisältö sai.

Muutoin itse olenkin miettinyt lähinnä sitä, miten kannattaisi ottaa hyöty tuosta yläkoulun siirtymästä? Jotenkin se antaa mukavasti aikaa yläkoulun opetushenkilöstölle adaptoitua uudenlaisen toimintakulttuurin henkeen. Ja toisaalta ei olekaan nyt niin kiire vääntää niitä ainekohtaisia paikallisiin kuoseihin. Mutta onhan siinä: Kun aletaan harjoittelemaan todenteolla monialaisia oppimiskokonaisuuksia ja laaja-alaisen osaamisen toteuttamista ja arvioimista osana oppiaineita, ja arviointia nyt muutenkin uudenlaisesta näkökulmasta, niin onhan siinä.

Muutoin yritän mietiskellä omaa aikatauluani: Olen luvannut briiffata lautakuntaa opetussuunnitelmasta vartin verran joka kokouksessa. Aloitin jo syksyllä, kun kertoilin lähtökohtia. Joulukuussa paneuduimme jo ensimmäisen luvun paikallisesti päätettäviin asioihin. Sitran #uusikoulutus -ryhmässä työskentelyn takia joudun olemaan pari kokousta keväällä poissa, mutta siinä vapautuukin lautakunnalle sopivasti aikaa perehtyä varhaiskasvatukseen, joka tulee mukaan lautakuntamme työskentelyyn tänä vuonna. Ja toinen omaan aikatauluuni liittyvä asia on ensi syksy: Yritän kovasti työstää mallia, jossa minulla olisi syys-marraskuussa noin kaksi tai kolme työskentelypäivää viikossa kouluilla henkilöstön ja oppilaiden kanssa. Pari päivää jokaisessa koulussa. Ajatus siitä, mitä se voisi olla, on jo olemassa. Kirjoittelen siitä lähiaikoina. Josko saisin teiltäkin siihen lisäpuhtia.

Mutta kertokaahan rohkeasti muutkin: Mitä ajatuksia perusteet ja niihin liittyvät siirtymäsäännökset teissä herättävät?