Koulutuspoliittisia kirjoituksiani

Olen aina kirjoittanut varsin paljon työssäni. Kuntaliitossa ja Teknologiateollisuudessa se on kuulunut osaksi työtehtävääni, mutta sitä ennen kirjoitin aikanaan suosittua blogia Opsia etsimässä opetussuunnitelmaprosessin eri vaiheista vapaa-ajallani. Kokoan tekstejä kampanjan aikana temaattisiksi kokonaisuuksiksi. Muistutan, että kukin teksti kuvastaa aina kulloistakin työtehtävääni sekä tilannetta, jossa se on kirjoitettu.

 

Oppivelvollisuuden pidentäminen - asia, jossa näkökulmani on eronnut OAJ:n kannoista eniten viime vuosina

 

Oppivelvollisuuden pidentäminen toiselle asteelle vietiin loppuun ”kuin käärmettä pyssyyn” -meiningillä tämän hallituskauden alkupuolella. Kukaan ei ole sitä mieltä, etteikö tavoite siitä, että jokainen tarvitsee toisen asteen koulutuksen, olisi oikea ja tärkeä. Kritiikkini sen sijaan on osunut kiirehtivälle valmistelulle ja liian nopealle toimeenpanolle sekä oletukselle siitä, että pakko vastaa ongelmaan, etenkin, kun pohjia peruskoulussa ei laiteta ensin kuntoon. Lisäksi olen nostanut esille opetuksen ja koulutuksen järjestäjien tapaan, että uudistukseen varattu rahoitus ei ole riittävä ja se kuormittaa valtavasti opinto-ohjaajia ja muuta opetushenkilöstöä, ilman korvausta tietysti. OAJ julkisti eilen kyselyjensä tulokset oppivelvollisuuden toimeenpanosta ja valitettavasti monet valmistelun aikana esitetyt huolet näyttävät myös toteutuvan.

 

On hienoa, että uudistuksen myötä useampi nuori on pysynyt koulussa. Toivottavasti myös saavat opinpolullaan sellaisen osaamisen, että pärjäävät työelämässä, ei vain tekohengitettyä tutkintoa. Valitettavasti OAJ:n selvitys (3/2022) kertoi opetushenkilöstön arvioivan, että uudistus on lisännyt tuen tarvetta (lukio 65%, ammatillinen 60% -oletan, koska OAJ:n aineistossa on tässä kohtaa virhe), lisännyt käytöshäiriöitä (lukio 42% ja ammatillinen 44%) ja laskenut motivaatiota (lukio 48% ja ammatillinen 50%).

WhatsApp%20Image%202022-03-16%20at%2009.

Kuva OAJ:n seminaarista 15.3., tekstissä mainittu virhe Ammatillinen -kaksi viimeistä palleroa.

 

Kukaan ei vielä tiedä, mitä uudistus todella lopulta maksaa, ja saadaanko sille lopulta valtion luvattu 100% rahoitus. Siinä saattaa hallituskausi loppua kesken. Myöskään todellisia tuloksia työllisyyden kasvusta (15 000 uutta työllistä vuoteen 2065 mennessä) saadaan odottaa vielä aika monta vuotta.

 

Asiaa olen kuitenkin pohdiskellut jo vuosia. Tässä muutama ajatus pitkin matkaa.

Kuntaliitossa vuonna 2017: Tuolloin ei ollut vielä poliittista esitystä, miten oppivelvollisuuden pidentäminen tehtäisiin. Oppivelvollisuuskeskustelussa tulee pysähtyä miettimään, mitä tulipaloa olemme sammuttamassa | Kuntaliitto.fi

Omaa pohdintaa 2014, jolloin asia oli edellisen kerran pöydällä. Ei kannettu oppilas koulussa pysy - Opsia etsimässä - Vuodatus.net –

Lain valmistelun aikana myös media tarttui twiittiketjuuni:

https://www.verkkouutiset.fi/nama-saataisiin-oppivelvollisuuden-pidentamisen-hinnalla/#62a18dbc