Tänään ne sitten ilmaantui, OPH:n sivuille, ja illan suussa myös kirjaamon sähköpostiin. Sitä ennen oli jo kansiollinen tulostettu työstöversioksi ja vähän vilkuiltukin. Voi vitsi, kun nuo muut työt estävät tarttumasta tähän! 

Aloitin kuuliaisesti alusta. Muuten tosi näppärää lukea sisällysluetteloa ja katsoa, että millä sivulla olisi, kun sitten itse sivuilla ei ole sivunumeroita. Ainakaan siinä yleisosassa. Luin kymmenen ensimmäistä sivua ja tuskaannuin: mä olen lukenut nämä jo sata kertaa ensimmäisten luonnosten versioina. Hyppäsin suoraan 1.-2.luokkien tavoitteisiin.

Ja siinä nyt ollaan. Lukaisin ensimmäisen kerran alkuopetuksen tavoitteet. Ensi fiilikset: kokonaisuuden rakenne vaatii merkittävää viilausta. Ei voi olla niin, että jokaisen vuosiluokan kohdalla aina kirjoitellaan samat japatukset kustakin oppiaineesta. Ja toinen rakenteeseen liittyvä huomio: Eri oppiaineet olivat erilaisia sisältöjen ja tavoitteiden keskinäisissä suhteissa. Merkittävimmin sieltä alkuopetuksesta nousi elämänkatsomustieto, jossa taulukointi oli tehty kahteen suuntaan. Ja ne taulukot. Vaativat ehdottomasti viereensä selityksen, en minä ainakaan muista, mikä laaja-alaisen osaamisen kuvaus on mikäkin numero. Ja jos lähes jokaista tavoitetta kuvaavat L1-L8, niin onko tästä luokittelusta hyötyä? Vähän on ympäripyöreää, vai mitä?

10-sormea ei vielä sanottu. Vaan näppäintaidot tai jotain. Hmm. Joo, järkevää, tableteilla näppäilytaito ei välttämättä ole 10-sormijärjestelmä. Mitenkähän sen kehittäminen jatkuu? Jännää.

Ja näitä sanoja: KEHOLLISUUS! YMPÄRISTÖHERKKYYS! SUJUVOITTAA! Nämä agentit bongasivat heti eka päivänä. Tehdäänkö kisa, kuka löytää eniten erikoisia sanavalintoja?

Noh, nää nyt on näitä eka fiiliksiä. Tehdäänpä niin, että jatketaan niiden kokoamista tuonne kommentteihin? Rohkeasti vaan. EI tarvi laittaa nimeäänkään!

Ennen kaikkea itselleni vahvistui se, miten tätä pitää lukea: oppilaan kokemana ja oppiainejatkumona. Sieltä täältä ja kokonaisuuksina. Uusi lempikirjani ilmestyi!