Meillä oli tänään toisen jakson aloitus uuden opiskeluhuoltolain jalkautuskoulutuksesta. Vedin tämän jakson itse, sillä fiilikset oh-lakikoulutuksesta ovat olleet kohtuu samanlaisia, olipa puhujana kuka tahansa: Aloitetaan aina ihan alusta, pysytään pintaliidossa ja sitten joku esittää niin vaikean kuvitteellisen kysymyksen, ettei siinä päästä eteenpäin. Ja koska kysymys on löyhästi todellisuuteen perustuvasta esimerkkioppilaasta, on jokaisesta vastauksesta helppo jatkaa: "... entäpä sitten, jos..." ja lopulta kukaan ei saa vastausta ja kaikki kuulijat jäävät välitilaan ajatuksiensa kanssa: onpa hankalaa ja lisää työtä ja miten ihmeessä tämä tehdään ja millä ajalla?

Meillä oli tänään aiheena yhteisöllinen opiskeluhuolto: Ensin kävimme läpi sen, mitä emme tule käsittelemään. Tai siis sen jälkeen, kun olimme tarkistaneet välitehtävän. Ja sitten mentiin. Olin, yhdessä kahden fiksun kuraattorini, kanssa rakentanut koulutuksen niin, että koulutus power point ja jokaisen koulun oma työkirja vuorottelivat. Papereja jaettiin kuitenkin vain yksi setti per koulu, sillä nyt yritettiin päästä pois tulkinnoista ja kohti päätöksiä. Sihteereiksi nimettiin rehtorit. 

Ja sitten mentiin: asia ja päätös kerrallaan, päätöksiksi asti. Kuka johtaa? Mitkä ovat johtajan tehtävät? Mikä meistä on näistä merkityksellisin asia? Miten toteutamme oppilaiden osallisuuden, entä huoltajat? Millainen vuosikello meillä on? Entä kuukausirytmi? Kuka osallistuu mihinkin kokoukseen? Ja samalla täytimme työkirjaa jokaisen päätöksen osalta. Vain yhtä työkirjaa. Ettei tule tulkintoja.

Kolmessa tunnissa saatiin varsin valmista. Seuraavaksi koulut siirtävät päätöksensä koulun omaksi oppilashuoltosuunnitelmaksi osaksi lukuvuosisuunnitelmaa Wilmassa. Ja elokuussa jatketaan yksilökohtaisen opiskeluhuollon näkökulmasta. Jäi hyvä fiilis tästä koulutuksesta. Me ollaan taas pitkällä, koko kunnassa! :)