Puolitoista vuotta sitten suunnittelin vesopolun vuoteen 2017 saakka ja tälle keväälle määrittelimme agenttien kanssa aiheeksi työtavat ja oppimisympäristöt. Talven aikaan agentit sitten suunnittelivat tätä puolikasta vesoa, iltapäivää vesoparikoulujen kanssa.

Muistatteko, että meillä on jokaiselle koululle määritelty vesopari, joka on joko rakenteeltaan jollain lailla samanlainen tai toimintakulttuurin vaiheeltaan samankaltainen parinsa kanssa. Näin pyrimme lisäämään vuorovaikutusta opettajien välillä ja saada koulut sekä näkemään toistensa hyviä juttuja, mutta myös tunnistamaan omat helmensä.

Itse en tällä kertaa ollut juuri tekemisissä veson suunnittelun kanssa. Kun on hyvät tyypit hommissa, voi luottaa siihen, että lopulta kaikki on kasassa. Ohjeita väännettiin jossain kohtaa yhdessä: Rehtorit saivat tehtäväkseen jakaa ryhmät joko ikäryhmittäin (alkuopetuksen opet, 3-4 opet jne) tai aineryhmittäin seudullisisten kokonaisuusryhmien mukaisesti. Ja lisäksi rehtorien piti tilata kouluilleen puuhapussit, jotka loistava agentti Tuula sitten valmisti.

Ennen kahvia ryhmät katsoivat agenttien ja oppilaiden työstämiä videoita ja keskustelivat videon esiin nostamasta aiheesta oman ikäryhmänsä, aineryhmänsä sekä oman aineensa työtapojen ja oppimisympäristöjen näkökulmasta. Keskustelu oli kuulemma ollut vilkasta. Tietysti oli, hyviä opettajia juttelemassa. 

Tuollaisista tehtävistä pääsääntöisesti ajattelen, että tehtävästä tulee juuri niin hyvä, kuin keskustelevat opettajat ovat. Heillä on oma mahdollisuus rajata keskustelunsa, viedä sitä syvemmälle ja nostaa siihen teemoja. Jos tällainen tehtävä siis on turha tai tylsä, on aika vain kurkata peiliin. Mutta kuten sanottua, moni on ollut innoissaan keskustelusta.

Kahvittelun jälkeen ryhmät palasivat puuhapussien pariin. Tarkoitus oli yrittää harjoitella heittäytymistä, miettiä toiminnallisuuden merkitystä omassa ikä- tai aineryhmässään ja myös viihtyä yhdessä. Tehtävissä oli tornin rakentamista hammastikuista, mokaamisen taitoa ja sanomalehtirunoja. Nappasin pari kuvakaappausta Twitteristäni yhdeltä rekseistäni!

image.jpg

image.jpg

Nämä lehtorit olivat ottaneet ilon irti tästä puolikkaasta vesosta. Veso oli toiminnallinen, siellä oli tarkoitus olla hauskaa. Kalvosulkeisia ei ollut lainkaan. Olikohan se sitten ihan huono veso, kun siellä ei tuijotettukaan power point -esitystä?