Eilen näki päivännäön ihka ensimmäistä kertaa Tampereen kaupunkiseudun opetushenkilöstön yhteinen voimainponnistus, koulutustapahtuma Treduka. Yhteisellä vesolla juhlistimme Tampere-talossa ensi viikolla valmistuvaa yhteistä perusopetuksen opetussuunnitelman ainekohtaista osuutta. Yhdessä on väännetty (todella rautalangasta) yhdeksään kuntaan yhteinen tuntijaon minimituntiesitys ja siihen pohjautuva oppiaineiden vuosiluokkaistaminen. Sitä on viimeistellyt pari kuukautta oppiaineittain tasalaatuiseen muotoon kustannustoimittajamme Tarja, josta on kehkeytynyt uskomaton jokaisen oppiaineen sisältöjen ja tavoitteiden ammattilainen. Nyt oli aika juhlistaa upeiden ammattilaistemme upeaa työtä.
Tällä kertaa minulla ei ollut paljoakaan näppejäni järjestelyissä. Olin mukana miettimässä seudullisen projektiryhmän kanssa miettimässä tapahtuman järjestämistä ja olin paikalla, kun Treducan c muuttui k:ksi. Mutta muuten seurasin sivusta, kun Osaava-koordinaattorimme Marko J Lahtinen projektiryhmänsä kanssa viimeisteli uskomattoman hienon tapahtuman. Oli hienoa tulla vieraaksi tähän upeaan tapahtumaan.
Päivän ehdotonta helmeä oli suuressa salissa järjestetty paneelikeskustelu, jossa Tuomas Enbuske hiillosti Aulis Pitkälää, Heljä Misukkaa ja Matti Apusta koulumaailman tuoreilla kysymyksillä. Kyytiä saivat niin koodaus, kuin resurssinjako, opettajien työaika ja ryhmäkoot. Enbuske ylitti kaikki odotukseni taitavana ja nokkelana keskustelun johdattelijana. Käsikirjoitukseen oli upotettu videoita, joiden avulla keskustelua vietiin syvemmälle BYODin, ilmiöpohjaisuuden ja maahanmuuttajien opetuksen maailmaan.
Kuvassa Ylöjärven BYOD-opettaja Antti Karvonen kertoo mallistamme, joka sai paljon kiinnostuneita kyselijöitä liikkeelle. Malli on loistava, kuten sen taitava opettajakin.
Jokainen kolmesta panelistista ehti saada tilaa ajatuksilleen parin tunnin pläjäyksessä. Iltapäivän setti oli kuulemma ollut vielä parempi, reilu pari tuhatta opettajaa kun oli jaettu kahteen tilaisuuteen ja toiseen settiin panelistimmekin olivat jo lämmenneet. Apunen ja Pitkälä osoittautuivat tulevaisuusorientoituneemmiksi kuin ammattiyhdistyksemme Misukka ja erityisesti Aulis Pitkälä osoittautui tilaisuuden aikana erittäin taitavaksi tiedon ja tilanteen yhdistäjäksi, jonka näkemykset koulusta ja sen tulevaisuudesta oikeasti tuntuivat realistisilta.
Aihetunniste #Treduka2015 nousi eilen Twitterin Suomen ykköseksi, jopa ohi #SOTEn. Käykääpä lukemassa hästäkillä #treduka2015, niin näette niitä tärkeitä ajatuksia, joita twiittaajamme nostivat keskusteluun. Enbuske muuten nosti näitäkin ajatuksia erinomaisesti keskusteluun lennosta.
Loistava ruoka, iloiset messupisteet ja oppiaineryhmien työn esittelyt auloissa täyttivät luennon ja työpajojen välisen ajan mukavasti. Tuttuja ja uusia tuttavuuksia, iloisia naamoja ja hyvää fiilistä. Erityisen iloinen olin siitä, että Opetushallituksen pääjohtaja käytti aikaansa ja kävi kädestä pitäen kiertämässä oppiaineryhmiemme esittelypisteet, tutustuen ammattilaistemme työhön. Taiteet ryhmän opet olivat toteuttaneet virkkaamalla englanninkielisen lauseen pisteensä yläpuolelle.
Päivän päätti vapaaehtoiset jamit Pauli Hanhiniemen tunnelmoidessa. Treduka erosi Educasta mielestäni ainakin siinä, että suunnitellussa ohjelmassa ei ollut läpikävelemisen meininkiä, mutta toisaalta aikaa oli jokaisella pysähtyä tutustumaan pisteisiin tai jututtaa kollegaa. Kerrassaan hieno tapahtuma. Treduka oli omiaan näyttämään, että Tampereen kaupunkiseudulla opetustoimet puhaltavat yhteen hiileen ja siitä yhteisestä työstä syntyy hyvää tulosta. Toivomme, että tästä tulee perinne, ehkä joka kolmas vuosi.
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.