Uudessa OPS-luonnoksessa osallisuus ja mahdollisuus vaikuttaa osaamiseen ja oppimiseen nousee merkittävään rooliin. Kuntien tulee paikallisissa opetussuunnitelmissaan kertoa, miten ympäröivää yhteiskuntaa on osallistettu kunnan OPS-prosessiin. Toivottavasti vastaukset eivät ole vain paperinmakuisia kyselyjä. Ainakin me yritämme jotain ihan muuta.

Tänä iltaa järjestimme osallistumisillan vanhemmille ja verkostoille. Järjestimme illan kolmella eri koululla yhtä aikaa ja koulut olivat yhteydessä toisiinsa videoneuvottelulla. Agentit olivat jalkautuneet kouluille, yhteyksiä oli testattu etukäteen ja back-up -suunnitelmaa varten oli kuvattu videoklipit ohjeiden antoon. Paikalle oli kutsuttu useampaan kertaan noin 4500 oppilaan huoltajat ja pullaa ja kahvia oli tarjolla.

Osaanotto oli vähäinen, mutta laadukas. Illan annista saamme monta ajatusta OPS-pöytään. Ja mitä muuta?

image.jpg

Toteutustapaa voisi käyttää moneen, vaikka koko kaupungin yhteisiin syksyn vanhempainiltoihin. Vanhemmilla on paljon annettavaa keskusteluun, mutta kuten aina, paikalle tulevat valitettavasti vain aktiivisemmat. Silti haluan ajatella, että meidän tulee tarjota jokaiselle vanhemmalle mahdollisuus osallistua kodin ja koulun yhteistyöhön sekä yksilö- että yhteisötasolla.

Kehittämisideoita jaettiin koulujen välillä ja jossain kohdassa näkyväksi tulikin maalaiskoulun ja lähiökoulun erot. Se oikeastaan oli tarkoituksemmekin iltaa suunnitellessa. Se, että kuulemme eri alueiden vanhempia. Paikalla oli pari toimittajaakin, HS ja KS, Hämeenkyrön Sanomat ja Kurun Sanomat. Palataan asiaan myöhemmin, kun jutut ilmestyvät.

Palataan joskus myöhemmin myös näihin aiheisiin, kunhan ehdimme koota ajatukset yhteen. Samat kysymykset on muuten heitetty myös oppilaskuntien hallituksille ja tuloksia saamme kuulla helmikuun rehtorikokouksessa. Mielenkiintoista kuulla, ovatko lapset eri linjoilla vanhempiensa kanssa.

Ja muutama Twiittikin tilaisuudesta lähti. #Ylöjärvi #OPS2016.