Osallisuus OPS-prosessiin on noussut vahvaksi teemaksi tällä kierroksella. Olen kirjoittanut teille lukuisia kertoja prosessiosallisuudesta, sen tärkeydestä. Mutta muistattehan myös, että prosessiosallisuudelle tulee olla monia tasoja: On tärkeää osallistaa prosessiin opettajat, oppilaat, vanhemmat, mutta myös päättäjät, jotka päättävät taloudellisista resursseista ja opetuksen järjestämisen periaatteista hyväksyessään paikallisen opetussuunnitelman.
Eilen halusimme osallistaa seudullisia toimijoita. Kutsu tilaisuuteen Tampereelle oli lähetetty koulutuslautakuntien ja vanhempainyhdistysten väellä kahdeksaan Pirkanmaan kuntaan, niihin jotka osallistuvat yhteiseen OPS-prosessiimme.
Illan avasti seudullisen OPS-projektiryhmämme puheenjohtaja, minun esimieheni, Ylöjärven sivistysjohtaja Matti Hursti. Tämän jälkeen tamperelainen opettaja Tanja Jurvanen keitteli OPS-soppaansa mehukannuesimerkillä. Ison tietopläjäyksen prosessin perusteista ja tavoitteista tuotimme minä ja tamperelainen aluejohtaja Päivi Laukkanen, otsikolla OPS2016 - Matka opetuksen uusiin ulottuvuuksiin. Ja illan päätti hauska Kahoot-kokeilu OPS-termistöstä, jonka veti Tanja Jurvasen kanssa pirkkalalainen apulaisrehtori Jarkko Hovilainen.
Illan aikana yleisö pystyi osallistumaan paitsi tuohon Kahoot-paneeliin, myös kysyä haluamiaan asioita viestiseinällä pitkin matkaa. Vaikka paikalla olikin vain muutamia kymmeniä ihmisiä, pidimme tilaisuutta varsin onnistuneena. Kyllä päättäjiä kiinnostaa, millaista tulevaisuutta kouluihimme haemme. Muistattehan vain haastaa heidät mukaan!
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.