Viime perjantaina olimme koolla, kaikki agentit ja minä. Olimme vetäytyneet Voionmaan opistolle päiväksi pähkäilemään painotuksia, laaja-alaista osaamista, valinnaisuutta sekä monialaisia kokonaisuuksia.

Ja niin me sitten pyörimme niiden asioiden ympärillä. Kiertelimme, kaartelimme. Ja mietimme, että miten ihmeessä tämä paikallinen teksti pitäisi kirjoittaa, jotta se antaisi tukea ja struktuuria toiminnalle ja samalla tilaa ja mahdollisuuksia kouluille.

Pääsimme monessa asiassa yhteisymmärrykseen. Vain huomataksemme, ettei se toimisikaan toisenlaisessa rakenteessa. Olimme monesta asiasta eri mieltä. Ja huomasimme, että silti taustalla on lainalaisuuksia ja normeja, jotka pitää huomioida.

Olimme aika vahvasti sitä mieltä, että valinnaistarjottimen muodostamista kannattaisi johtaa työtavoilla ja lähestymiskulmilla, jotta valinnaisuudesta tulisi laadukkaampaa, laaja-alaista osaamista yhdistävää ja mielekkäitä kokonaisuuksia oppilaalle. Sitten olimme samaa mieltä siitä, että monialaisia oppimiskokonaisuuksia kannattaisi rakentaa niin, että niissä eri vuosiluokilla painottuisi eri laaja-alaisen oppimisen osa-alueet. Ja sitten emme olleetkaan sitä mieltä. Ja illalla, kun pääsin kotiin, tajusin, että voisikohan se ollakin, että kirjoitamme sen sellaiseen muotoon, että se mahdollistaa laaja-alaisuuden painotuksen eri vuosiluokilla, mutta se ei sido siihen. Kirjoitin sen heti agenttiemme Facebook-ryhmään. Ja kai ne oli samaa mieltäkin.

Paras innovaatiomme on vielä vihkossani. Se liittyi monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun. Olemme Sitran Uusi koulutus -foorumin kanssa pähkäilleet Education Model Canvas -työkalua hankesuunnittelun ja hankkeiden vaikuttavuuden arvioinnin välineeksi. Mietin voisiko tätä yhdistää monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnitteluun. Ja sitten viikonloppuna, koristurnauksen katsomossa, kirjoittelin sen vihkooni suunnitelmaksi. Näytän sen teille, kun saan kirjoitettua sen puhtaaksi.

Tällaista se on. OPS-työ. Ympäri mennään ja yhteen tullaan. Ja sitten lähdetään taas piirin kehälle. Mutta muistatteko esimerkkini matkamuistoista? Niitä syntyy vain, jos lähdetään matkalle. Sillä ollaan.