Minulta on paljon kyselty, että mitä te sitten teette, varsinkin kun perusteita ei ole vielä julkaistu. Työtä riittää, jos tämän muutoksen haluaa tehdä hyvin. Työskentelin torstaina jälleen 14 innokkaan agentin kanssa. Panostan näihin yhteisiin hetkiin aina paljon aikaa: On saatava hyvää tulosta, kun koko porukalle maksetaan kouluille sijaiset ja samalla nämä ammattilaiset otetaan pois luokistaan. Itse teen töitä ennen agenttipäivää useampana päivänä. Tätäkin päivää olin tainnut valmistella ainakin kolme pitkää sessiota. Ja työ jatkuu sitten päivän jälkeen.
Joku voisi luulla, että agenttityöskentely on rentoa jutustelua tulevaisuuden koulun teemoista. Kyllä porukalla on oma(nlainen, vähän erikoinen) huumorinsakin, mutta jokainen on paikalla aika kokonaisvaltaisesti ja antaa panoksensa peliin. Itsekään en päivän aikana juuri ehdi muuta säätää, olen ihan tiukasti kiinni opetussuunnitelmassa.
Tämän päivän suunnittelu alkoi aihioiden suunnittelun jälkeen päivän rakentelulla. Siitä tuli vähän tämän näköinen, yksinkertaistin sitä teille hieman.
Ryhmä 1 | Ryhmä 2 | Ryhmä 3 | |
Työskentely A | |||
8.15-9 | A1: Luvun 1 paikallisesti päätettävät asiat koulutuslautakunnalle | A2: Helmiveson käytännön järjestelyt; kutsut, järjestelijät, ruokailut, osallistujalistat, cocktail-tilaisuus, bändi jne. | A3: Helmiveson AV-ratkaisut, QR-kooditoiminta ja sytykepuheenvuorot |
9.15-10.30 | OPS-tiekartta Ylöjärvellä, mitä tapahtuu nyt- kevät2016? | ||
Työskentely B | |||
10.30-12 | B1: Lukujen 2 ja 3 paikallisesti päätettävät asiat tarkasteltavana. | B2:OPS-kotisivujen materiaalin tarkistus luvuista 1-3 | 1/2-veso huhtikuu: Sytykkeiden suunnittelu ja toimeenpano |
Lounas | |||
Työskentely C | |||
12.45-14 | C1: Reksi-agenttityöskentely arvopohjatyöskentelyn johtamisesta, reksikokous ensi vk | C2: Koulutuslautakunnan ja rehtoreiden iltakoulun suunnittelu: Laaja-alainen osaaminen ja toimintakulttuuri | C3: Jo työstettyjen asioiden purkaminen |
14-15.30 | Ensi lukuvuoden OPSiin liittyvien tulospalkkiotavoitteiden työstäminen |
Kun tämä oli aikataulupohja oli kasassa, ilmoittautui jokainen agentti minulle, missä ryhmässä he haluavat missäkin työskentelyjaksossa työskennellä, toki jotkut oli sijoitettu jo valmiiksi aiemman historiansa vuoksi. Ilmoittautumisten jälkeen tasoittelin ryhmät ja tein kaikille ryhmille taustamateriaalin: luonnostekstit, tarvittavat tulosteet, paikallisesti päätettävien asioiden excelit. Ja sen, kuka on missäkin milloin.
Pidän päivän kannalta järkevänä tällaistä polveilevaa aikataulua, jossa välillä touhutaan koko porukalla, välillä pienissä porukoissa. Ylöjärven pääkirjasto Leijan monitoimisali oli käytössämme ensi kertaa, ja se tuntui toimivan meidän porukalle ihan mainiosti. Samassa tilassa, mutta tilaa riitti.
Aamu aloitettiin tavallaan tehtyjen asioiden tarkistelulla: Omassa ryhmässämme tarkistimme tekstejä ops-prosessin etenemisestä. Esittelen ne ensi viikolla koulutuslautakunnalle, olemme näet sopineet, että puhun jokaisessa lautakunnassa OPSin sisältöjä vartin verran. Näin ollaan jo aika sisällä aiheessa, kun aikanaan päästään päätöksentekoon ja samalla lautakunnan jäsen voi hahmottaa muutkin pienemmät päätökset osana suurempaa kokonaisuutta. Toisissa ryhmissä pohdiskeltiin helmikuun veson kokonaisuutta ja sisältöä, QR-koodien sisällöt tarkennettiin vielä kerran ja toisen työskentelysession sisältöä muutettiin, jotta päivästä tulisi mielenkiintoisempi.
Tämän jälkeen yhdessä tsekattiin, missä mennään milloinkin ja mitä uusia ideoita on kertynyt edellisestä tapaamisesta. Yhtenä mm. ensi syksyn suuremmat oppilaita ja opetushenkilöstöä koskevat osallistavat toiminnat, joita olen puuhannut.
Aikataulusta näettekin, että molemmin puolin ruokailua toimi yhteensä kuusi pikkuryhmää eri osioiden kimpussa. Olen tehnyt jokaiseen ryhmään pohjatyöt, mutta olen iloinen siitä, että agentit rohkeasti työstävät toimintaa hyvin oman näköisikseen. Esimerkiksi. Omassa ryhmässäni olin suunnitellut rehtoreille ja agenteille aika perinteisen mind-map -työskentelyn perusopetuksen arvoista. Ryhmässä ajatus laajeni rehtorikunnan arvojen tarkasteluun sanapilvinä. Näkökulmakin muuttui rehtorikunnan arvoperustan tarkastelusta arvokeskustelun johtamisen teemoihin. Yritän kirjoitella ensi viikolla, miten tästä selvittiin, mutta aika mahtavaa, että ajatus lähti kehittymään omastani myös siinä ryhmässä, jossa itse pistin kapulaa rattaisiin.
Toinen loistava innovaatio tuli yhdessä ryhmässä liittyen laaja-alaisen osaamisen sisällöistä pidettävään iltakouluun lautakunnalle ja rehtoreille. Saavatpa yllättyä, ettei kahvipöytään kävelläkään ihan vain henkselit paukkuen, vaan oikeasti joutuvat hommiin! Siitä lisää huhtikuussa.
Lopuksi kävimme läpi vielä ensi vuoden tulospalkkiotavoittekaavailut, jotka yllättäin liittyvät opetussuunnitelmaan. TUPA-tavoitteiden myötä jokainen pääsee prosessiin aidosti mukaan ja koulukohtaiset osiot syntyvät luonnostaan osallistavina prosesseina. Tätä kautta on helppo velvoittaa myös ottamaan oppilaat aidosti mukaan prosessiin. Esittelin tuotoksemme jo eilen sivistysjohtajallekin, joka näytti jatkolle vihreää valoa. Nyt vain kirjoittamaan tavoitteet puhtaiksi.
Päivään liittyi myös paljon sarkasmia, naurua ja iloa. Näimme ensi esitykset vesoa varten tehdyistä trailereista. Saimme ison kasan valmista materiaalia ja paljon ymmärrystä siitä, että paljon on vielä tekemättä. Aamulla vielä tuli tekstiviesti kiitokseksi päivästä. Että ei tämä ole vain minun fiilikseni. Voitte uskoa, että saan olla iloinen ja ylpeä joukostani. Ei-niin-salaiset-agentsit ovat ihan rautaa!
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.