Nyt kun päästiin tieto- ja viestintätekniikan teemaan, jatketaan vähän siitä! Onhan se nimittäin niin, että opetuksen laaja autonomia aiheuttaa myös suurta eriarvoistumista sisällössä sun toisessa. Kukaan meistä ei voi erikoistua kaikkeen, ja kun toisen asian valitset, jätät toisen huomiotta. Ja samaan aikaan meidän opetusalajohtajien tulisi johtaa oppilaitoksiamme tulevaisuuteen ja luoda visioita siitä, mihin haluamme koulujemme kehittyä. Ne asiat ovat paitsi arvovalintoja, ovat ne valintoja, joita voimme ohjata suuntaamalla taloudellisia resursseja haluamaamme suuntaan. Siis valintoja, valintoja, valintoja. 

Tein viime keväänä yhden valinnan, jonka koin oikeaksi. Valmistelin asian koulutuslautakunnalle ja vakuutin päättäjät siitä, että se kannattaa. Nyt on aika seurata, miten käy.

Olen kokenut koko ikäni, että yläkouluaikainen valinnaisainevalintani on vaikuttanut merkittävästi edistävästi koko opiskelu- ja työuraani: KONEKIRJOITUS. Opiskelin 1990-luvun alkupuolella konekirjoitusta ja kirjoitan edelleen erittäin nopeasti ja tehokkaasti. Ehkä jopa ergonomisestikin. Ja sillä on nykytyöelämässä merkitystä.

Uudessa opetussuunnitelmassa asia on ilmaistu termillä näppäintaidot, ja niinhän se onkin. Ei 10-sormijärjestelmä enää kerro ihan kaikkea siitä, mihin näppäimistön kanssa pitäisi pystyä. Kyllä monella laitteella käytössä on sormia vähemmänkin, älypuhelimessa järjestelmä lienee usein 2-peukalojärjestelmä.

Ei ole kummallista, että jollain koululla on ostettu ohjelma 10-sormijärjestelmän harjoitteluun. Myynnissähän niitä on. Ja koulut ovat varsin itseohjautuvia materiaaliresurssiensa käytössä. Mutta mitäpä, jos asiaan lähdetäänkin toisella tavalla?

Niinpä vein lautakuntaan Ylöjärvellä opetussuunnitelman paikallisen painotuksen: näppäintaidot. Ja tätä kautta sain järjestettyä rahoituksen näppäintaitojen opetukseen: Kaupungissamme tänä ja seuraavana lukuvuonna 4. ja 6. luokkalaiset opiskelevat näppäintaitoja keskitetysti ostettujen lisenssien turvin. Ja siitä eteenpäin aina 4. luokkalaiset saavat saman painotuksen. Näin ollen jo ensi syksystä lähtien yläkouluihimme siirtyy vain oppilaita, jotka ovat saaneet systemaattista opetusta näppäintaitoihin.

Entäpä oppilaat sitten? Sain viime viikolla sähköpostin yhdeltä luokanopettajaltamme. Hän lähetti tämän kuvan sekä viestin. Lienemme oikeilla jäljillä!

"Oppilaiden kommentteja: Kiva! Opettavainen. Innostava. Nytkin täällä on hiirenhiljaista, kun tekevät hommia :) Olen tässä ohjeistanut tänään 40 ohjelman saloihin ja kaikilta on tullut hyvää palautetta."

typing-normal.jpg

Kuva: Jyrki Uusi-Viitala