Kun suomalaista opetussuunnitelmaa aina esitellään, puhutaan aina siitä, että valtakunnallista opetussuunnitelmaa tarkennetaan paikallisesti. Jokainen saa siis lisätä soppaan omat mausteensa. Kun opettajat puhuvat opetussuunnitelmatyöstä, moni muistaa sen jatkuvan kirjoitustyön, jossa valtakunnallinen teksti kirjoitettiin ensin kunnalliseen ja sitten koulukohtaiseen muotoon. Ilmeisesti se oli sellaista monessa paikassa, itse kirjoitin sitä silloin Vantaalla. Kun tällä kertaa (ainakaan meillä) sellaista työtä ei ole tullutkaan, on noussut välillä keskustelu: Milloin pääsemme siihen "oikeaan " opetussuunnitelmatyöhön? Valitettavasti - tai no, ei ollenkaan valitettavasti - sitä aikaa ei ole tulossakaan.
ePeruste-järjestelmä (ja varmaan PedaNetkin niillä, jotka ovat sen valinneet työkalukseen) mahdollistaa sen, ettei aiempaa tekstiä tarvitse kirjoittaa uudelleen, vaan kunta- ja koulukohtaiset täydennykset voivat aidosti tulla tarkennukseksi ylemmän tason tekstin lisäksi.
Missä vaiheessa siis Ylöjärvellä olemme? Juuri viime viikolla välitin kouluille Tampereen kaupunkiseudun seudullisten ryhmien vuosiluokkaistetut sisällöt ja tavoitteet. Se on ollut iso työ ja se lienee merkittävin seutumme yhteinen ponnistus. Monessa kohtaa olen miettinyt, miksei tätä työtä tehdä tarkemmin jo valtakunnan tasolla, kun tämä työ täytyy joka puolella tehdä itse, menee paljon aikaa siltä olennaisimman asian pohtimiselta: Mitä todella muuttuu?
Seuraavaksi tämän kuun aikana koko opetushenkilöstö pääsee kommentoimaan vuosiluokkaistamista, onko siinä onnistuttu. Jätimme seutukunnassa jokaisen kunnan oman harkinnan varaan sen, miten kommentointi järjestetään. Minä halusin paitsi antaa jokaiselle opettajalle mahdollisuuden osallistua kommentoimaan omaa erityisalaansa, myös toivoin, että tämä lisää jälleen uuden opetussuunnitelman rakenteen ymmärtämistä: Siis miten oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt asettuvat kussakin oppiaineessa, ja kuinka ne tavoitteet jo itsessään johtavat eri laaja-alaisen osaamisen kokonaisuuksiin. Rakensin jokaiselle oppiaineelle kyselyn Wilmaan, koska sieltä saan ne helposti koottuna seudulliseen vertailuun. Lisäksi päätin lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Laitoin samaan kyselyyn myös toiveet siitä, mitä kussakin oppiaineessa pitäisi kuntakohtaisesti Ylöjärvellä lisätä, jos johonkin sitä toivotaan. Minusta tavoitteet ovat kuitenkin niin laajoja, ettei näitä lisäyksiä juurikaan tarvita. Kommentoinnin aikataulu on harmittavan kiireinen, mutta siihen en valitettavasti itse voinut vaikuttaa.
Viime viikolla oli myös aika tarkistaa, että olin keväällä saanut asiat oikeaan vaiheeseen. Yleisen osan tekstit paikallisesti päätettäviin asioihin on kirjoitettavana ympäri kuntaa ja saan ne kaikki tekstit stilisointia varten elo- ja syyskuun loppuun mennessä. Lokakuun loppuun mennessä uskon, että meillä on yleisen osan teksti valmiina, sillä tähän yhtenäistämistyöhön on varattu useamman ihmisen työaikaa, omaani mukaan lukien. Sitten valmiita tekstejä vielä lähetetään eri opettajaryhmille luettavaksi ja kommentoitavaksi. Lautakuntaan nämä menevät vasta keväällä.
Kerroin teille jo kauan aikaa sitten, että loin tätä paikallista työtä varten excelin, jossa on arvioitu se, mikä asia on valtakunnan tason asiaa, mitä pitää miettiä seudullisesti, mikä kunnallisesti ja mikä koulukohtaisesti. Siihen liitän myös valmiit tekstit sitä mukaa, että näen, mitä on jo tehty. Tuo excel on osoittautunut ihan timantiksi. Esimerkiksi yksi rehtori soitti minulle koulukohtaista suunnittelurahaa jakaessaan kysyäkseen neuvoa, mitä kaikkea koulukohtaisesti pitää kirjoittaa. Yllätyin itsekin, kun pystyin luettelemaan hänelle helposti ne yksityiskohdat, joihin kirjoitustyötä koulun tasolla tarvittiin. Ja miten olin ajatellut ne tehdä. En tiedä teistä, mutta ainakin minulla muisti palailee vasta pätkittäin kesäloman jälkeen.
Arviointisuunnitelman pohjan saimme siis rehtorien kanssa kasaan kesäkuussa. Sitä ennen siitä oli järjestetty laajat kyselyt opetushenkilöstölle ja näitä tuloksia hyödynnettiin tietysti suunnittelussa. Nyt alkaa sitten yksityiskohtien viilaus, tosin isoin työhän on tietysti sitten täydennyskoulutuksessa.
Viime viikolla alkoivat myös ilmoittautumiset ePerustejärjestelmän koulutuksiin, joita Aluehallintovirastot järjestävät. Olen iloinen, että pystyin sijoittamaan tämän kunnallisen työn yhden koulusihteerin työnkuvaan.Siis sen, että yksi ihminen sijoittaa tekstit omiin laatikoihinsa, joka koululla ei tarvitse opetella sitä. Se helpottaa kaikkien meidän työtä ja antaa opettajille mahdollisuuden keskittyä olennaiseen: Keskusteluun siitä, miten pääsemme näihin uusiin tavoitteisiin.
Teknisesti olemme tällaisessa vaiheessa. Henkisesti varmaan eri kouluilla erilaisissa vaiheissa. Minusta tämä on aika hyvällä mallilla. Ihan parasta on aina siteerata itseään. ;) Teenpä sen nyt: Tämä opetussuunnitelma ei synny kirjoittamalla, se syntyy keskustelemalla. Tsemppiä paikalliseen työhön, sekä siihen tekniseen puurtamiseen, mutta myös antoisiin keskusteluihin!
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.