Opettajien kirosanakilpailussa voittajaksi selviytyi rehvakkaiden ja riettaiden ärräpäiden jälkeen hiljainen naisopettaja, joka kuiskasi: ”Opetussuunnitelma.”
Näin moni meistä opettajista ajattelee, kun kuulee, että TAAS on tulossa uusi opetussuunnitelma ja TAAS meidän selkäämme kasataan lisää vaatimuksia. Itsellänikin samanlaisia ajatuksia saattoi häivähtää mielensyrjässä, kun kuulin, että joud.. pääsen mukaan Ylöjärven paikalliseen opetussuunnitelmatyöryhmään. Mutta, kuten kaikki uudet ajatukset, tämäkin vaati jonkin aikaa kypsyäkseen. Se vaati enemmän kuin yhden yön yli nukkumisen. Se vaati monta ajattelun täyteistä yötä, muutaman koulutuspäivän ja ennen kaikkea ajatuksen linkittymistä omaan leipätyöhön, mutta se tuli: oivallus. Oivallus siitä, että opetussuunnitelmahan on työkalu, ei taakka.


Matkan varrella ryhmämme on kokoontunut säännöllisesti, istunut koulutuksissa, keskustellut, pyöritellyt tähän asti tietoon tulleita OPS:n palasia, pohtinut miten saada myös ne vastahakaisimmat kollegat kokemaan tämän omakseen, ilman painostusta, ilman paniikkia, siten, että ops ja sen tuleminen voi olla arkea helpottavaa, ja että se voi olla, kyllä, jopa hauskaa.

Ops-laivan kapteenimme Leena on ohjannut paattia määrätietoisesti kohti visiotamme, silti niin, että jokaisen meidän panos on selvä. Laiva ei kulje ilman riittävää määrää soutajia, eikä riittävää määrää raikkaita uusia tuulia. Välillä tarvitaan joku, joka pysäyttää purkin ja kysyy:  ”Miten kirkastetaan se, että tämäkin liittyy opetussuunnitelmaan?” Välillä tarvitaan sivulaineille eksymistä hurtin huumorin säestämänä. Tarvitaan myös niitä ryhmän jäseniä, jotka pitävät huolen, että kaupungin vesoissa oikeanväriset laput ovat oikeissa pöydissä ja että kynät toimivat.
 

Ryhmämme koostuu luokanopettajista ja aineenopettajista, tavallista opettajista. Silti meitä tituleerataan ops-ammattilaisiksi, ops-asiantuntijoiksi, ops-agenteiksi. Olen pohtinut, miksi. Ja tullut siihen johtopäätökseen, että jokainen, joka osaa käyttää jotakin työkalua hyödykseen, on sen alan ammattilainen. Ops-ammattilainen voi olla jokainen opettaja, joka oivaltaa, että opetussuunnitelmaan kurkistaessaan pääsee näköalapaikalle, jossa avautuu uusia näkymiä. Se ei tarkoita, että ne vanhat tutut maisemat pitäisi kokonaan hylätä. Juoksuharrastajana olen sen usein todennut: maisemanvaihto on välillä virkistävää. Tutuilla poluilla on turvallista, mutta voi, miten hienoa on joskus päästä kapuamaan vieraan kukkulan laelle ja todeta: minä jaksoin, minä pystyin. Minä kasvoin.

Uusi opetussuunnitelma tulee, halusimme tai emme. Se tulee vuonna 2016. Meillä on siis hyvää aikaa tutustua uuteen työkaluumme ja vaikuttaa siihen, millainen siitä tulee.

Johanna Asplund
Luokanopettaja
Ylöjärven Ops-työryhmän jäsen