Pahoittelen fontin kummallisuutta. En saa hotellin koneessa sitä stilisoitua...

Pitkään ja hartaasti valmisteltu veso oli vihdoin täällä. Aamuauringon noustessa saavuin kauniiseen Koulutuskeskus Valoomme, jossa täysi tohina oli päällä. Vielä ennen 400 opettajan saapumista ehdimme selvittää kourallisen pieniä kriisejä, vaihtaa penkkejä ja säätää ja touhuta. Kaikki oli jo niin valmista, kun voi olla. Nyt vaan nautitaan. 

image.jpg

Sivistysjohtajamme Matti Hursti aloitti provokatiivisilla nostoilla viime viikkojen lehtiuutisoinneista koulutuksesta. Matti uskalsi myös kysyä sen kielletyn kysymyksen, millainen on huono koulu, huono opettaja tai huono rehtori? Tai huono sivistysjohtaja? Huonoja opetuspäälliköitä ei kai ole olemassakaan, toim.huom. Minulle jäi tästä vielä ajatuksia. Tähän palataan vielä.

Siitä siirryttiin katsomaan agenttieni tuotoksia, Koodaus-trailereita, jotka julkaistiin tänään meidän ops-sivuilla:  Tästä Paperihiutaleet näet ajatuksia, mitä koodaus voisi olla pienillä, linkistä Musiikkia ohjelmoiden, mitä se voisi olla vaikka 3.-6.luokilla ja linkistä 3d tulostus, mihin yläkoululaiset pystyisivät. Esimerkiksi. Ja paljon muuta. Tämä kaikki jälleen taitavien OPS-agenttien tuotosta.

Sitten puhujiin. Meillä oli paikalla loistavat puhujat:

Jesse Kosonen, tamperelainen lukiolainen ja nuorisovaltuutettu. Jessen reippaita mielipiteitä on kuultu mm. Ylen TV-kanavilta ja OAJ:n Pelastetaan koulutus! –tapahtumassa keväällä 2014 Jessen ollessa vielä peruskoululainen. Lukion ekaluokkalainen ja tänään kovassa seurassa.

 

Jorma Kauppinen on opettaja, rehtori ja Opetushallituksen yleissivistävän koulutuksen johtaja. Jorma toi meille terveiset opetussuunnitelman laatijoilta ja antoi meille eväitä tulevaan. 

 

Petri Rajaniemi on Future Works Oy:n perustajaosakas, kirjoittaja, puhuja ja pitkänlinjan organisaatiokehityksen ammattilainen, joka tarkastelee viiltävän sarkastisella tyylillä ajan, ihmisen ja liiketoiminnan ilmiöitä.

Jokainen nosti parinkymmenen minuutin puheenvuorossaan pieniä pääpointtejaan, joita toiset sekä yleisö pääsivät ruotimaan.   Käytössä oli viestiseinä ja twiittasimme aihetunnisteella #ops2016 ja #yviveso. Varsinkin jälkimmäisestä pääsette mukavasti vesomme tunnelmiin. Minä juonsin, nostin viestiseinän ja twitterin ajatuksia ja toimin kellokallena, sekä kuten aina opettajien kanssa, pidin kuriakin.

 

image.jpg

 Kirjailen tuohon alle vielä hieman siitä, mistä kukainenkin puhui, mutta nämä sanavalmiit herrat, ensi kertaa yhdessä, saivat meidän nauramaan ja iloitsemaan, mutta myös suuttumaan ja hermostumaan. Ja se oli koko homman tarkoituskin.

Aamupäivä siis vietettiin yhdessä salissa ja iltapäiväksi siirryimme maittavan luonaan ja kahvitusten jälkeen ryhmiin työskentelemään arvopohjan ja toimintakulttuurin ympärillä. Tai siis, no. Opettajat siirtyivät. Itse lähdin kiitämään kohti kotia, jotta ehtisin illaksi lentokenttähotelliin ja aamulla lentoon. Mutta kun sitä iltapäivääkin oli sata kertaa pohdittu, tuntui aika luontevalta jättää agentit johtoon. Kaikki onnistuisi kyllä, he hoitaisivat kyllä homman kotiin.

Ryhmätyön jälkeen veso päättyi cocktailtilaisuuteen. Jos sämpylällä voi ostaa tyytyväisiä opettajia, voi herkuilla ja viinilasillisillakin. Mukavat pikkukokkaret, musiikkiluokkalaiset soittamassa, hyvää seuraa. Se on niin kuin siinä. Onnistunut veso-resepti, siis.

image.jpg

Ja kuin varmistukseksi, vielä yksi kuva. Jos vesossa salissa puhujia kuunnellessa on tämän kuvan fiilis, jotain on tehty oikein.

Kiitos lämpimästi kaikille puhujille, jokaiselle agentille, yhdessä ja erikseen sekä jokaiselle lukion ja perusopetuksen sekä varhaiskasvatuksen opettajalle, joka kanssamme viihtyi.

 

 

Puhujien nostot  

Jesse

Motivoitunut rohkea tekeminen – koulussa opittu taito

Sosiaaliset taidot – perustaidot, joita koulukin voi opettaa

Kyky mukautua muutoksiin – taito mitä ei opi kirjasta

 

Petri

-kyseenalaistamisen tärkeys osana tulevaisuuden suunnittelua

- aikajänteen pituus oppilaiden elämän perspektiivissä

- ennakointityön vaikeus

 Tärkeintä 

- Se mikä meidät erottaa koneista, eli tärkeimpänä ihmisenlukutaito

- Ihmisenlukutaitoa pitäisi käsitellä kuin muutakin lukutaitoa

 

Koulutuksen tuloksellisuus mitataan aina siinä elämässä, jonka sen käynyt lapsi elää.

 

Jorma

1.       Opetussuunnitelmauudistus antaa suunnan ja mahdollisuuden uudistumiselle

-          ops-työ ohjaa uudistumisen suuntaviivat paikallisesti, koulussa ja jokaiselle opettajalle

-          tulevaisuudessa tarvittava osaaminen on määritelty – miten se toteutetaan?

-          ops-työ on tulevaisuustyötä – mitä tämä kierroksen jälkeen?

 

 

 

2.      Toimintakulttuurin muutos on yhteinen asia

-          toimintakulttuurin kehittäminen on osa ops-prosessia – vastuu on kaikilla kouluyhteisössä toimivilla – miten lapset ja nuoret saadaan mukaan?

-          miten kehitetään oppimista, osallisuutta, hyvinvointia ja kestävää elämäntapaa edistävää toimintakulttuuria?

-          miten toimitaan yhdessä päätettyjen linjausten pohjalta?

 

3.      Opettajan työ on murroksessa – upea mahdollisuus muutokseen

-          opettajan rooli ollut muutoksessa jo pitkään – otetaanko nyt isompi loikka?

-          opettajan ja oppijan rooli koulussa?

-          yksintekemisen kulttuurista yhdessä tekemiseen

-          tarvitaan luottamus muutoksessa selviytymiseen, rohkeutta ottaa uutta suuntaa

-          miten tätä muutosta tuetaan ja ohjataan?