Sain lauantaina sähköpostiini pyynnön saada varastaa ideani vesotyökirjasta. Vastasin, että älä toki varasta, vaan parasta, eli varasta ja paranna. Ihan suotta me kaikkea yritämme keksiä itse, jos joku on keksinyt loistavan idean. Käyttöön vain, kaikki mikä irtoaa.

Sain kollegalta Kuntakesussa syyskuussa Akaan ops-työryhmän idean siitä, että OPSin käsitteillä voisi pelata aliasta. Ja nämä fiksut kollegat olivat keksineet jo sivutolkulla niitä käsitteitäkin. Tein kortit käyntikorttien muotoon ja kohdistin ne vielä toisten käyntikorttien kanssa, jotta niihin saatiin myös hieno OPS2016-teksti toiselle puolelle. Ja koska oli parannellut toteutusta, tarjosin tätä toteutusta myös akaalaisille, harmittavasti he olivat ehtineet tehdä sen työn jo itsekin. Kiitos kuitenkin ideasta ja sisällöstä.

Ja ei kun agenttipäivänä kokeilemaan. Kuva tuossa alla kuvaa hyvin tunnelmaa, keskittynyttä, kiinnostunutta ja koko ajan uutta oivaltavaa. Ja kuten agenttiporukan tehtävä on, he paransivat ajatustani.

agentit.jpg

Seuraavassa vaiheessa tein 7 nippua kortteja. Laskin sen riittävän suurimmallekin koulullemme. Olisi hölmöä laminoida kortteja yhden kerran käyttöä varten joka koululle erikseen. Niinpä tein yhden setin (7 nippua) ja tein tälle lukuvuodelle lainauskalenterin niille kouluille, jonka rehtorit pitivät ajatuksesta. Käytettäväksi miten haluaa. Sitä ennen peliä piti testata rehtoreilla.

Rehtorikokouksen välipalana pelattiin sitten pikkuryhmissä aliasta. Ja jos agentit olivat kehittämisorientoituneita, rehtorit pistivät ihan ranttaliksi: (Kortissa arjen taidot)--- -Tärkeintä, mitä koulussa voi oppia? -Matematiikka, vastasi matikistireksi tyynesti. Ja räkänaurut päälle. (Kortissa luki metataidot) -mmm. Niin. Joo. *ja aika loppui* Miten tämän voi selittää ilman viittausta smetanaan? Ja niin edelleen.

Mutta olennaista oli ymmärrys: Uudessa OPSissa on lukuisia sanoja, jotka ymmärrämme jokainen miten haluamme. Jos haluamme oppia ymmärtämään toisiamme paremmin, näistä käsitteistä pitää käydä myös yhteistä keskustelua. Muuten, TUPA-matkalla Barcelonaan puolen yön aikaan irkkubaarissa joku totesi: -Nyt pitäisi olla ne aliaskortit mukana.

Mutta mikä olennaisinta. Jaetaan kokemuksiamme. Tarjotaan kaverillekin hyviä oivalluksia ja ideoita. Ja tarjotaan apuamme. Mutta samalla muistetaan myös kertoa, mistä idea on peräisin. Ei tässä kannata moneen kertaan sitä kuuluisaa pyörää keksiä. 

Ja ps. Paikallisyhdistyksestä kysyttiin huolissaan, miten OPS-työhön käytettävästä ylimääräisestä työstä korvataan. Minusta suurimman osan voi valjastaa koulun vesoihin ja YT-aikaan sekä koululle asetettaviin tavoitteisiin (lukuvuosisuunnitelma) hyvin luonnostaan, kun sen tekee pienissä erissä ja suunnitelmallisesti. Tähänkin pieneen peliin menee ehkä 20 minuutti tiimiaikaa. Mutta jos kytemään jää pienikin fiilis, että pitääpä vähän tarkistella noiden käsitteiden tuntemusta ja vielä kehtaa (kainuulainen sana --- siis viitsii ja jaksaa) sen luonnoksenkin aukaista opetellakseen, ollaan taas hieman lähempänä tulevaisuuden koulua.