Työskentelin tänään koko päivän kera pienen joukon agentteja. Ihan kaikki eivät päässeet paikalle, kun on tuo toukokuukin menollaan, mutta muutama ehti olla koko päivän, olivat saaneet sijaisen luokkaansa, ja osa kävi osan päivästä paikalla. Sijaismenoja tuli siis kaupungille tänään jälleen. Ja muutama lounas. Mutta mitä sillä rahalla saakaan OPS-työssä?

Mielestäni tämä on hyvä kysymys, kun mietitään eri kunnissa, miten paljon pitäisi saada aikaan, paljonko OPS-työskentely maksaa ja mistä se raha kaivetaan. Meillä on ainekohtainen kommentointi valmiina. Yleinen osa on vielä maanantaina, siihen on varattu työskentelyaikaa huomenna ja maanantaina. Mutta mitä saa siis aikaan yhdessä päivässä, kun opetuspäällikkö ruoskii porukkansa miettimään?

Ensin keskustelimme kannastamme Kiurun esitykseen siitä, että OPS2016-käyttöönottoon tulisi yläkoulun osalta siirtymäaika. Tai sitten opetuksen järjestäjä voisi ottaa matskun käyttöön oman harkinnan mukaan, jos kompensoi sitä toista kautta omilla resursseillaan. Mitä tämä maksaisi meillä, ja kuinka se pitäisi tehdä. Ja taas monta päätä oli viisaampi kuin yksi. Tietäväisiä ovat, nuo pikku-bondit.

Sitten mietittiin sitä, miten ylöjärveläiset opettajat ottivat OPS-kommentoinnin yhteisenä YT-aikana. Ja mitä siitä palautteesta johdetaan. Päädyimme malliin, jossa samankaltainen työskentely mahdollistetaan kaksi kertaa ensi lukuvuonna 2014-15. Nimesimme päivämäärät, jotta rehtorit saavat ne YT-aikansa vuosikelloon, jonka heidän pitää kirjata lukuvuosisuunnitelmaan. Teemat jäivät vielä auki. Mutta sitä mietittiin, että siirtyminen ryhmästä toiseen pitää olla koko ajan mahdollista. Yksi teema kuitenkin lienee tuki ja ohjaus ko. oppiaineessa. Siihenhän löytyy tukimateriaaliakin jo luonnoksestakin.

Tästä jatkettiin ensi lukuvuoden vesoihin ja luotiin pohjamallit yhteen kokonaiseen lauantaivesoon ja yhteen puolikkaaseen. Olimme ihan liekeissä! Ihan mahtavia ideoita, verkostojen aktivoimista ja koko henkilöstön osallistamista. Ja oman maakunnan ja kunnan erityispiirteiden huomioon ottamista. Ja vahvaa pohdintaa mm. koodaamisen jatkumosta esiopetuksesta ysille.

Sitten suunnittelimme kunnassamme toivottua työskentelyä OPS-agenttien alaryhmissä, agenttien vetämänä. Tuli arviointia, laaja-alaista osaamista, oppimiskokonaisuuksia, valinnaisuuden luomista, kuntakohtaisia painotuksia ja vaikka mitä. Miten kehitetään vaikkapa sitä, millaiset arjen taidot ovat vaikkapa syrjäseudulla asuvalle lapselle tarpeellisempia kuin kaupunkilaiselle? Vaikka se, miten maantien laidassa kuljetaan? Tai mitä kaupungissa asuvan lapsen pitäisi osata?

Sitten kehittelimme huoltajien osallistamista syksylle. Videolinkityksiä, viestiseiniä ja alueellisten erityispiirteiden huomiointia.Siitä joskus lisää.

Ja vielä yksi teema: oppilaiden ja oppilaskuntien osallistaminen ensi syksynä: työtavat koulussa ja niiden kehittäminen.

Aika monta teemaa yhtenä päivänä. Ja aika valmista kauraa. Kannattiko? No kannatti. Ihan mahtavaa puuhaa! Lopetimme vähän ajoissa, kun yksi koulu oli haastanut OPS-parikoulunsa säbämatsiin ja agenttia tarvittiin kentällä. Ehdin vielä kaupungintalolle tekemään viranhaltijapäätöksiä. En siis ihan koko päivää pinnannut.