Minulla alkoi nyt loma. Siivotessani pöytääni muistin tämän rehtorina viitisen vuotta sitten kesällä tekemäni materiaalin koulun aloitukseen. Jaan sen teille, josko siitä olisi jollekin iloa!

Minä uskon systemaattiseen toimintakulttuuriin koulussa. Kun aikuiset uskovat siihen, lapsetkin uskovat. Kaikki on silloin todella paljon helpompaa. Ja perusopetuksen tavoitteeksi minusta melkein riittäisikin vain Perusopetuslain 2§. Kaikki muu vain täydentää sitä. Uuden lukuvuoden aloitukseen kirjoitin tuolloin "Aikuisten ammattilaisten ABC-kirjan". Joku ehkä auttoi minua, en muista. Luultavasti loistava apulaisrehtorini Sari. Ja ehkä tuo nimikin oli jostain lainattu. En minä noin hyviä nimiä keksi.

Joku ehkä ajattelee, että mihin tuota tarvitaan. Toinen ajattelee, että voi kun meilläkin päätettäisiin tällaisia asioita yhdessä. Tämä oli minun tapani korostaa yhteisiä pelinsääntöjä nuorena rehtorina. Suurin piirtein tällainen se oli. 

Jään samalla nyt kesälomalle myös blogista. Rentouttavaa lomaa teille jokaiselle. Leena

 

AIKUISTEN AMMATTILAISTEN ABC

Perusopetuksen tavoitteena on…
…tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen…

  • Kiinnitäthän huomiota omaan käytökseesi: Tervehdi, ole ajoissa, pidä lupauksesi, myös opettaja voi olla väärässä ja myöntää sen.
  • Kaikki koulun aikuiset puuttuvat, jaksavat kärsivällisesti selvittää ja hoitaa asiat loppuun asti: Älä ummista silmiäsi päästäksesi helpommalla. Mieti, onko tapaus sellainen, että edetään normaalien kurinpitomenettelyjen mukaisesti, mennäänkö VERSOon, vai onko KIVA -tiimin vuoro puuttua.
  • Käy säännöt läpi luokkasi kanssa, ja palaa niihin aina takaisin väsymättä. MUISTA ERILAISET OPPIJAT MYÖS SÄÄNTÖJEN OPETTELUSSA: Toinen oppii parhaiten lukemalla, toinen kuuntelemalla, kolmas muistaa hyvin kuvallisen materiaalin, neljäs haluaa oppia tekemällä itse käsillään ja kokeilemalla jne. Ole   johdonmukainen ja reilu.
  • Pidä huolta kouluympäristöstä ja vaadi sitä myös muilta.

…sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja.

  • Opetussuunnitelma säätää, mitä opetetaan, ei kirjantekijä: Ole kriittinen materiaalin suhteen, keskity oleelliseen, pyri siihen, että jokainen oppilas voi edetä kehityksensä tahtia (olemme sitoutuneet vuosiluokkiin sitomattomaan pedagogiikkaan), ja oppilaat ovat yhdenvertaisia keskenään. Yritä parantaa oppilaiden edellytyksiä osallistua opetukseen, ja kannusta heitä kehittämään itseään.
  • Arvioinnin pitää perustua hyvän osaamisen arvioon: Ota arviot työstöön: Anna lastenkin asettaa itselleen tavoitteita, merkata saavutuksiaan, suunnitella omaa oppimistaan.
  • Kun takana on riita kaverin kanssa, ei elämässä tarvittava tieto tai taito välttämättä ole prosenttilaskut, vaan ehkä aika kannattaa käyttää ihmisenä oppimiseen.

Opetuksen tulee edistää sivistystä ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä oppilaiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä aikana.

Valmistaudu

  • Valmistaudu oppitunteihisi ajoissa: monistaminen ja materiaalit on jo hoidettu, kun tunti alkaa.
  • Valmistaudu palavereihin: Kun paikalla on moniammatillinen joukko, kannattaa aika käyttää hyödyllisesti, eikä sen pohtimiseen, että eipä tullut taaskaan päivitettyä sitä HOJKSia ajallaan. Tee valmistelut omalta osaltasi hyvin, pohdi kokouksen kulku jo valmiiksi, jotta tiedät, mitä ehkä voidaan tarvita, konsultoi muita osallistujia. MUISTA VARMISTAA PALAVERI KAIKILLE OSALLISTUJILLE SEKÄ KANSLIAAN! Muista tehdä Kostit tulkkeihin!
  • Valmistaudu henkilöstökokouksiin: Jos vastuullasi on esitellä asia muulle henkilökunnalle, ilmoita asiasta rehtoreille viimeistään maanantaina klo 12 mennessä, jotta saamme asian esityslistalle. Valmistaudu esittelemään asiasi ripeästi, asiallisesti ja huolella. Mieti, pitääkö äänestää, pitääkö asiasta keskustella, vai onko asia ilmoitusasia. Ilmoitusasiat voit ilmoittaa apulaisrehtorille viikkariin, päätettävät asiat joko johtoryhmälle tai henkilöstökokouseen.
  • Valmistaudu OHR-kertaasi huolella. Tarkasta HOJKSien tilanne, selvitä tulevat palaverit, käytä ammattilaisten aika hyväksesi!

 HOIDA

  • Lupaamasi tehtävät ajallaan, sekä aikuisille, että lapsille. Huolehdi virkavapaushakemuksestasi jokaisen poissaolon jälkeen, jotta sijainen saa palkkansa. Tee VIRKAVAPAUSHAKEMUS aina oltuasi poissa: sairaana, hoitamassa lasta, koulutuksessa jne. Jos hakemuksessa on jokin kysymys (virkanimike, poissaolon syy tms) vastaa siihen, sitä kysytään jostain syystä!
  • Sairastuessasi ilmoita välittömästi apulaisrehtorille tekstiviestinä poissaolosi, myös sen arvioitu kesto. Soita Leenalle aamulla 7.30 jälkeen. Pidemmissä poissaoloissa käy lääkärissä ja toimita lääkärintodistus viipymättä koululle. Sairaana olet sairas. Sinun ei tarvitse välttämättä huolehtia mistään, tai ohjeistaa sijaista. Pidä huolta, että sijaiskansiosi on ajan tasalla, ja pidä kirjanmerkkiä opekirjojen välissä oikeassa kohdassa.
  • Huomaa, että opettajallakin on vain kahdenlaisia poissaoloja: sairauspoissaoloja sekä harkinnanvaraisia poissaoloja. ”Palkattomia virkavapaita” ei ole olemassakaan. Jos olet jo varannut matkan, olet ollut ajattelematon esimiestäsi kohtaan: ei hänellä ole oikein enää ”harkinnanvaraa” siihen, myöntääkö hän sinulle poissaolon. Kysy poissaolostasi rehtorilta ja tee virkavapaushakemus jo siinä vaiheessa, kun suunnittelet matkaa tms. Hoida itse sijainen matkoihisi ja koulutuksiisi, AJOISSA! Ohjeista sijainen, kun olen harkinnanvaraisella virkavapaalla tai koulutuksessa.

 

VEDETÄÄN YHTÄ KÖYTTÄ

  • Vaadi käytävässä, että siellä kävellään rauhallisesti. Vaadi nostamaan pudonneet vaatteet ja roskat lattialta. Vaadi suoristamaan kenkärivit. Opeta oppilaat arvostamaan toisen tekemää taidetta.
  • Aloita aina tunti. Lopeta aina tunti. Vaadi oppilaitasi tuomaan opiskelutarvikkeensa kouluun. Älä suostu siihen, että kirjat puuttuvat tai tehtävät ovat tekemättä.
  • Yhteisiin tilaisuuksiin, ruokailuunkin, siirrytään yhteisesti, rauhallisesti ja opettajan johdolla. Tilaisuuksissa opettaja istuu oppilaidensa kanssa, vaatii heitä käyttäytymään, ja ojentaa jokaista oppilasta, joka ei käyttäydy asiaan kuuluvalla tavalla. Oppilaalle on aivan yhtä tärkeää oppia olemaan yleisössä, kuin oppia esiintymään. Esiintymisvuorossa harjoitelkaa myös ripeää siirtymistä lavalle ja pois lavalta. Se on huomaavaista yleisöä kohtaan.
  • Huolehdi siitä, että kaikki oppilaat, myös naapuriluokan oppilaat poistuvat käytävästä välitunnille ennen, kuin kiiruhdat hakemaan kahvikuppostasi. Kiirehdi kuitenkin välituntivalvontaasi, vastuusi alkaa siitä hetkestä, kun kello soi. Muista aina huolehtia sijaistukset myös välituntivalvontojen osalta.

 

Kodin ja koulun yhteistyö

  • Kodit ovat meidän asiakkaitamme. Pidetään asiakaspalvelua yllä ammattimaisesti:
  • Merkitse Wilmaan poissaolot viipymättä, pyri siihen, että jokaisella viikolla kunkin oppilaan kohdalla on kommenttia Wilmassa. Muista myös positiivinen kannustus.
  • Käytä Wilmaa pääasiallisena viestintävälineenä koteihin.
  • Opettajalla ei ole velvollisuutta antaa puhelinnumeroaan koteihin. Jos päätät antaa numerosi, vaadi vanhempia soittamaan: silloin sinulle ei tule laskua, ja voit itse päättää, vastaatko puheluun vai et.
  • Pyri vastaamaan soittopyyntöihin viipymättä.
  • Yhteinen linja kodin yhteydenottoihin on sovittu: Sopivana pidettiin yhteydenottoa parin kolmen työpäivän sisään, ellei tilanne ole tulipalokiireinen!
  • Ole asiallinen, mieti tarkkaan, miten otat kotiin yhteyttä. Negatiiviset yhteydenotot aina puhelimitse, ei sähköpostilla! Pyydä kollega kuuntelemaan puhelua.
  • Muista, että vaikka opettajuus on kutsumusammatti, on se vain ammatti. Hoida itseäsi, rajaa työtäsi, sinun ei tarvitse olla tavoitettavissa 24/7. Kukaan ei ole. Eivät pankkitoimihenkilötkään.