Nyt kyllä saattaa joku kustantaja pillastua, mutta bongasin Facebookin ryhmässä keskustelun, mitkä oppikirjat ovat uuden opetussuunnitelman mukaisia. HUH! Aloin miettiä asiaa ja ajattelin, että tässäpä mahdollisuus herättää keskustelua uudelleen! Ja ennen kaikkea, olisiko tässä mahdollisuus herätellä ymmärrystä siitä, mistä uudessa opsissa on kysymys?
No mistä siinä on kysymys? Jotenkin hyvin lyhyesti uudessa opetussuunnitelmassa pyritään tekemään koulujen toimintakulttuuriin kokonaisvaltaisia muutoksia, jotka tekevät koulusta oppilaskeskeisemmän, joka johtaa erilaisuutta hyväksyvään, uutta sivistystä ja kestävää elämäntapaa edistävään elinikäiseen oppimiseen. Tässä toimintakulttuurissa tärkeää on siirtyä mitä? ja miksi? -kysymyksistä miten? -kysymyksiin. Oppimista arvioidaan suhteessa opetuksen tavoitteisiin ja aiemmin opittuun. Sisällöt muuttuvat oppimisen kohteista väyliksi tai välineiksi tavoitteiden saavuttamiseksi ja laaja-alaisen osaamisen vahvistamiseksi. Näiden tavoitteiden mahdollistamiseksi opettajuus muuntuu ohjaavampaan suuntaan. Olisko se jotenkin näin? Ihan omin sanoin kirjoitettuna mistään lunttaamatta.
Lukiessani keskustelun kulkua ryhmässä, en malttanut olla kommentoimatta, että yksikään kirja ei ole uuden opsin mukainen. Ei ne voi olla! Tai jos on, on olemassa kaksi mahdollisuutta: Ääretön sattuma, joka perustuu vanhaan opetussuunnitelmaan. Näin siksi, että opetussuunnitelman perusteissa on kymmenkunta sisältöä jokaisessa oppiaineessa. Tämä tarkoittaa siis toista sataa sisältöä yhteensä. Kun nämä sisällöt vuosiluokkaistetaan paikallisesti eri vuosiluokille, tulee jokaisessa aineessa aika paljon vaihtoehtoja, joilla ne voidaan jakaa. Nämä sattuvat käytännössä paikalleen vain, jos oppikirja sekä paikallinen vuosiluokkaistus on tehty vanhan opetussuunnitelman vuosiluokkasisältöjä noudattaen. Toinen mahdollisuus olisi se, että paikallinen vuosiluokkaistus olisi tehty noudattaen jonkin kustantajan kirjan sisältöjen vuosiluokkaistusta. Ja mitäs se olisi muuta, kuin oppikirja edellä puuhun menoa?
Mitä "uuden opsin mukainen" oppikirja sitten olisi? Olisiko se toiminnallinen, joka korostaa oppilaskeskeisiä työtapoja? Olisiko se rakennettu ilmiöiden ympärille? Miten se olisi rakennettu? Kerroittaisiinko siinä, että tämä aihe nyt liittyy siihen ja siihen sisältöön ja tämä edistää tämän ja tämän tavoitteen edistymistä ja tätä ja tätä laaja-alaisen osaamisen osa-aluetta? Olisiko teet, ällät ja ässät merkitty kappaleeseen? Olisiko kokeet rakennettu niin, että koetehtävän eteen olisi kirjattu, että tämä tehtävä mittaa edistymistä tässä tavoitteessa? Ja sitten ne täytetehtävät, jotka eivät varsinaisesti johda mihinkään tavoitteeseen, olisi sitten merkitty vaikka että nice to know.
Mitä minä sitten haluaisin? Oppimateriaalimäärärahat tuskin ovat millään paikkakunnalla huipussaan ja tuskin ollaan menossa parempaan suuntaan. Kun ottaa huomioon, että useimmat opettajat haluavat oppimateriaaleikseen sekä printattuja että sähköisiä materiaaleja, on oppimateriaalien kohdalla tehtävä yhä enemmän valintaa. Parhaan mahdollisen opetuksen järjestämiseen toivoisin opettajalla olevan pelivaraa siinä, mitä materiaaleja hän opetukseensa valitsee, mutta jos jokainen on eri salasanan takana, kuinka mahdollista tämä on? Jos jotakin voisi jättää pois, niin olisikohan se se vuosiluokan numero oppikirjan kannessa? Minä toivoisin oppikirjoista erityisen hyvin toimitettuja, hyvälaatuisia niteitä, joita voisi käyttää käsikirjaston tapaan, tarpeen mukaan, sähköisen materiaalin rinnalla.
Olenkohan koskaan kertonut teille, että kerran tarkastelin isäni, OKL:n biologian didaktikon, kanssa kaikkien kustantajien biologian työkirjoja rinnakkain (tästä lienee aikaa joku kymmenkunta vuotta ainakin). Vasta jälkikäteen olen ymmärtänyt, että isäni kannusti opiskelijoita ilmiölähtöiseen, toiminnalliseen, tutkivaan oppimiseen perustuvaan biologian opettamiseen. Siinä työkirjoja tarkastellessamme otimme kustakin kirjasta auki saman aiheen tehtävät. Yhdellä aukeamalla oli keskimäärin 2-3 hyvää tehtävää. Kun aukeamalla kuitenkin oli 6-8 tehtävää, voi miettiä, miten kannattavaa työkirjojen hankkiminen oikeasti on. Harvalla opettajalla on kuitenkaan pokkaa jättää 2/3 kirjasta täyttämättä, vaikka se pedagogisesti järkevintä olisikin. Jotenkin tuntuu, että jos nyt haetaan tavoitteiden mukaista opetusta ja arviointia, voisi suhdeluku niiden tehtävien määrässä, jotka ohjaavat johonkin tavoitteeseen, olla suurin piirtein sama. Olisipa muuten mahtavaa, jos tehtävän eteen olisi merkitty ne teet ja ällät, jota kyseiset tehtävät todentavat!
Mitä siis nyt ehkä kannattaisi tehdä? Entäpä, jos otatte ohjenuoraksenne ensi lukuvuonna paikallisen opetussuunnitelman? Jos ette tilaakaan kirjoja, kuin vain käsikirjastoajatuksella, ja jätätte tilaa erilaisten materiaalien ja toiminnalisten työtapojen opiskelulle? Jos tilaattekin vain sen opekirjan materiaaleineen?
Tämä on niin tulenarka aihe, että heitin blogitekstin raakileen Suhosen Tarjalle ja Sankisen Suville, jotka ovat varsin syvällä uuden OPSin mukaisessa ajattelussa. Tai ainakin minä reflektoin ajatuksiani usein heidän kanssaan. Ajatukset olivat varsin vahvasti yhteneväisiä meillä kaikilla. Olimme täysin samaa mieltä siitä, että kirjat kannattaa jättää käsikirjoiksi, jolloin on aivan sama, mikä vuosiluokan numero kirjan kannessa on. Ne numerot voisi siis poistaa kokonaan (Tämähän on aika tyypillinen tapa, jos oppilas tekee alemman vuoden matikan kirjaa yksilöllisin tavoittein, numero piiloon vaan!).
Tarja oli eilen yhdessä koulussa käydessään ja tavoitteiden mukaisesta arvioinnista puhuessaan suositellut opettajille, että he aloittavat opetuksensa suunnittelun tavoitteiden lukemisella. Sen jälkeen tavoitteista kannattaa rakentaa järkevät oppimisjaksot ja vasta sitten miettiä, mitä sisältöjä jaksoihin kuuluu. Vasta tämän jälkeen otetaan oppikirjoja esille ja katsotaan, mitä apua niistä olisi tavoitteisiin pääsemiseksi unohtamatta kaikkea muuta materiaalia, mitä voi opetuksessa käyttää.
Alkaako avautua? Älä siis kysy, mitä oppikirja voi tehdä opetuksellesi, vaan mihin oppikirjaa opetuksessasi tarvitaan. Hyvää viikonloppua kaikille!
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.