Puolet Uusi koulutus foorumin väestä on kaatunut vuoteen omaksi reissussa tai sen jälkeen.Minä taidan olla seuraava. Tunnollisena ihmisenä odotan vain, että lomani alkaa, ennen kuin kaadun petiin. Kerronpa kuitenkin muisteloita keskiviikolta viikon takaa.

Uudelleen alkavaan lumisateeseen lähdimme bussilla, joka mateli kohti Brooklinen kaupunginosaa ja Driscoll -koulua. PreK-8. luokan koulua moninaisella alueella. Koululla tutustuimme kouluhallintoon ja kyseisen alueen tapoihin. Myös täällä koulun arvot olivat seinällä näkyvissä, muistatteko, kun kirjoittelin tästä syksyllä Barcelonan reissun jälkeen?

image.jpg

Koulun rehtori ja paikallinen superintendent (Vantaan perusopetusjohtaja Kalon look-a-like) kertoivat periaatteistaan. Rehtori oli luonut kouluunsa monta sellaista rakennetta, joita itsekin kouluihini liputan:

Osallisuus ja sen mahdollistaminen

Driscoll schoolissa rehtori tapasi oppilasporukkaa kerran viikossa. Mietin ensin, että sehän vie hirvittävästi aikaa, mutta totesin sitten, että jos rehtori ehtii/jaksaa/pystyy/haluaa keskustella oppilaskunnan hallituksen kanssa kerran viikossa välitunnin ajan, voi olettaa, että välit mahtavat olla aika välittömät. Rehtori tapasi myös vanhempainyhdistystä kerran kuussa.

image.jpg

Systemaattinen henkilöstösuunnittelu ja -kehittäminen

Minulle mieluisia ajatuksia olivat myös systemaattinen henkilöstösuunnittelu ja -kehittäminen. Myös rekrytointiin kiinnitettiin paljon huomiota ja haastatteluissa oli mukana myös oppilaiden edustajia. Ja mukana oli myös paikallinen kuntakesu - School improvement plan.

Koulussa tehtiin siis aika perusjuttuja, mutta monet asiat olivat todella jo uuden opsin toimintakulttuurin mukaisia: Opiskelijoita osallistettiin tosissaan ja  he itse myös kokivat niin. Tämän todensivat Mac ´n cheese annoksen ääressä kaksi kasiluokkalaista poikaa, jotka iloisesti kertoilivat koulupolustaan.Hyvistä "puhutaan yhdessä"- hetkistä ja täysin turhasta kiinan kielen opetuksesta. 5 vvt seitsemänä vuotena ja omasta mielestään he osasivat sanoa kissa ja koira. Ei kovin tehokasta kielenopetusta.

Muistattehan, että oikeastaan mikään, mitä Suomen kouluissa tehdään (hyvin), ei ole alun perin suomalaista keksintöä, vaan suurimman osan olemme lainanneet Yhdysvalloissa. Tehneet sitä vain ehkä silmään pistävämmin ja paremmin monelta taholta tukevan yhteiskunnan huomassa. Koulujen hallinnosta ja kehittämisestä meille oli kertomassa myös Boston Universityn Linda Nathan, koulutuksen tutkija,joka oli vieraillut Suomessakin joitakin kertoja. Lindan viesti oli ajatuksia herättävä (tai tähän minä tartuin): Hän kertoi vierailuistaan Suomessa ja totesi, että Suomessa kannattaa käydä katsomassa alakouluja ja niiden toimintakulttuuria. Yläkoulun ei. Hän puhui myös aineenopettajajärjestelmän ongelmista täällä ja siellä ja esitti kysymyksen, estääkö aineenopettajajärjestelmän aiheuttama tiukka ainejakoisuus lapsen luovuuden kehittymisen?

Kovin monesti keskustelu muutostarpeista pysähtyy siihen, että kyllähän tuo alakoulussa voidaan tehdä, mutta yläkoulussa ei, koska...Ei siis voi millään välttyä pysähtymättä tähän ajatukseen, kun ajatus tarjoillaan tuolta taholta. Ei pidä ollenkaan luulla, ettenkö arvostaisi monen, monen loistavan aineenopettajan työtä ja olisi nähnyt yläkouluissakin hienoja juttuja. Mutta kyllä ne yhteisöllisemmät asiat, tapahtumat ja oppimiskokonaisuudet aina toteutetaan alakouluissa. Jotakin pitäisi tehdä, mutta miten tästä saadaan kiinni? Miten voimme kehittää yläkouluamme vuorovaikutuksellisemmaksi paikaksi? Miten saamme yläkouluun sosiaalisen kasvatuksen komponentin? Miten siellä ainerajoja yliteltäisiin (ettei se jäisi vain yksittäisten opettajien ja heidän keskinäisten kemioidensa väliseksi)? Jossa opintojen ohjaus ja oppilaan tukeminen johtaisivat siihen, että sieltä aikanaan valmistuisivat ne nuoret, jotka tietävät,missä ovat hyviä ja joilla olisi edelleen vankka halu oppia? Tässäpä sitä on työsarkaa.

Ehkä koko viikon kruunu oli kuitenkin MITin suomalaisprofessorin, Bengt Holströmin luento meille.Nyt kuitenkin kuume koputtelee sen verran, että jätän tämän viisaan miehen sanat yllätykseksi teille.