Keskiviikkona viimein pidettiin kaupunkimme yksilökohtaisen oppilashuollon koulutus. Jännäsimme, onko ajankohta liian myöhään, mutta kävi ilmi, että olimme liikkeellä juuri sopivasti: koulu oli saatu alkamaan, normaali arki rullasi ja kysymyksiä oli jo virinnyt. Mutta kuitenkin oltiin vielä niin alussa, että maltettiin odotella.

Paikalla kauniissa Koulutuskeskus Valossamme oli noin 150 lasten ja nuorten parissa työskentelevää ammattilaista. Perus- ja lukiokoulutuksen oppilashuoltohenkilöstön lisäksi oli paikalla väkeä lastensuojelusta, sijaishuollosta, nuorisopalveluista, perhekeskuksesta, kouluterveydenhoidosta ja iso porukka varhaiskasvatuksesta. Varhaiskasvatus siirtyy meillä sivistysosastoon vasta vuoden vaihteessa, mutta tämä prosessi on antanut meille mahdollisuuden opetella yhteistyötä. Tykkään! 

Kouluttajat olivat jännittäneet koulutusta: minä ja kaupunkimme kuraattorityön koordinaattori. Olimme keväällä rajanneet koulutuksen yhteisölliseen oppilashuoltoon ja nyt olimme päättäneet keskittyä kokonaisen päivän yksilökohtaiseen. Siksi minäkin olin autuaasti siirtänyt ajatuksia aiheeseen kesäloman yli. Kun loman jälkeen tapasimme loistavan koulukuraattorimme ja varhaiskasvatuksen aluejohtajan kanssa, olimme varmaan kaikki onnellisesti tyhjänneet päämme. Mutta toiminnallista -tai ainakin keskustelevaa - oli päivän sana.

Jatkoimme vähän samalla linjalla kuin keväällä, resepti oli yksinkertainen:

Hyvä opiskeluhuoltolakikoulutus

Valmistusaika n. 6h

Vaikeusaste: melkoinen

Työohje

Selitä lainkohta - kerro siitä ylöjärveläinen tulkinta - anna aikaa pienelle keskustelulle koulukohtaisesti, miten yksikkö aikoo asian hoitaa (tee apukysymykset etukäteen) - kokoa heti perään mukavasti jutustellen ajatuksia, kommentoi ja arvioi samalla. Pistä peliin omaa persoonaasi ja esiintymiskykyäsi. Tarjoa työlle oma ammattitaitosi, mutta älä ole besserwisseri, jos et tiedä, ota breikki, päivitä tilanne työparin kanssa seuraavan keskustelun aikana ja palaa kysymykseen.

Toista riittävän monta kertaa. (Huom. Valitse työparisi niin, että kaikesta selvitään. Niin minä tein. Rautainen ammattilainen.)

Parhaiksi jutuiksi palautteissa nousi kaksi tekemäämme kuvaa: Aluehallintoviraston kaaviosta muokattu prosessikuvaus yksinkertaisella animaatiolla (kolme kertaa toistettuna) ja "miten kerron tästä oppilailleni" -dia.

Väliin lounasta, kahvia, riittävästi aikaa jutella ja olla rauhassa, kerrankin saa vaihtaa koko päivän ajatuksia aikuisten kanssa. Loppuun kehotus: Malttia. Kyllä me tästä selviämme. (Ja lakimies tulee fiksaamaan tulkintamme vielä lokakuussa.)