Vierailijakynää on tällä kertaa pitänyt Ylöjärvelle vielä tuore rehtori, Tampereelta Ylöjärven Kurun Yhtenäiskouluun marraskuussa siirtynyt Merja Lehtonen. Kiitos Merja jutustasi!

"Johtamissani kouluissa yrittäjyyskasvatusta on toteutettu monella tapaa. Opettajat ovat vastuuttaneet oppilaita, luokkiin on muodostettu vastuutiimejä hoitamaan monia luokan rutiineja ja 6.-luokkalaiset ovat perinteisesti käyneet Yrityskylässä. Tätä yrittäjyyskasvatuksen päivää olin kuitenkin erityisesti odottanut elokuisesta vesosta alkaen. Silloin tapasin Kurun Yhtenäiskoulun opetushenkilöstön ensimmäisen kerran ja kuulin, millainen yrittäjyyspäivä oli suunnitteilla. Töihin siirryin Kuruun varsinaisesti vasta marraskuussa.

Huhtikuussa oli vihdoin h-hetken aika. Yrittäjyyspäivällä on jo pitkät perinteet koulussamme. Aikaisempina vuosina päivä oli toteutettu siten, että opettajat perustivat yritykset ja heidän ympärilleen kerättiin oppilaat yritykseen. Tällä kertaa lähdimme liikkeelle erilaisesta lähtökohdasta: halukkaat 9.-luokkalaiset perustivat itse pareittain yrityksen. Jokainen yritys sai vastuuopettajan, joka varmisti ennen varsinaista yrittäjyyspäivää, että 9.-luokkalaisilla oli suunnitelmat valmiina, tarvittavat hankinnat tehty ja kaikki olisi valmista asiakkaita varten.

Yrittäjyyspäivän koittaessa jokainen oppilas oli saanut ilmoittautua luokissa kiertäneisiin yrityslistoihin. Yritykset kokoontuivat omaan tilaansa heti teemapäivän alkaessa, tekivät viimeiset viilaukset, kävivät työnjaon läpi ja sopivat päivän aikataulusta. Kaikki 9.-luokkalaisten johdolla, toki opettaja oli tarvittaessa tukena. Jokaisen yrityksen henkilökunta oli jaettu kolmeen ryhmään ja yksi ryhmä kerrallaan sai vapaa-aikaa, jolloin sai kuluttaa saamiaan rahojaan muissa yrityksissä. Erilainen, kaikkia ikäluokkia yhdistävä ja varmasti ikimuistoinen päivä oli alkanut hyvällä tohinalla.

Yrityksiä oli moneen lähtöön –aina rentoutuksesta kahvilaan ja jalkapallohaasteeseen. Minulla oli etuoikeus vierailla kaikissa yrityksissä ja erityisen vaikutuksen minuun teki se, miten hienosti 9.-luokkalaiset olivat ottaneet vastuunsa ja miten antaumuksella kaikki oppilaat palvelivat asiakkaitaan.

lampaat3.jpg

Ensimmäisenä menin katsomaan yrittäjyyspäivän odotettuja vieraita –neljää lammasta, jotka tuotiin yhden oppilaan kotitilalta. Lampaille tehtiin pieni aitaus koulupihalle. Niitä pääsi ruokkimaan, silittämään (myös aitauksen sisälle) ja ottamaan selfienkin lampaan kanssa. Hellyttävimpiä hetkiä oli, kun todistin sosiaalisten taitojen kanssa kamppailevien lasten paijaavan karitsoja mitä suurimmalla hellyydellä.

korut.jpg

Käsityöyrityksessä tehtiin rannekoruja erilaisilla sidontatekniikoilla. Koruja sai tehdä itse tai myös tilata mittatilaustyönä. Kädentaidoista pääsi suoraan erilaiseen maailmaan –teehuoneeseen, jossa tärkeintä oli asiakkaan rauhoittuminen ja rentoutuminen hämyisässä valossa, seesteisestä musiikista ja aromaattisesta teestä nauttien. Oppilaat olivat erinomaisen palveluhalukkaita ja sainkin kokea nykyään monessa kahvilassa harvinaisen elämyksen, sillä tee tuotiin valmiina pöytään asti.

Rentoutumista pystyi jatkamaan hierontayrityksessä, jossa pääsi oppilaiden hartiahierontaan. Vetreänä olikin mukava hypätä tanssimaan Åke Blomqvistin opettamana, oppilaiden tsempatessa ja näyttäessä mallia. Tanssiaskelin siirryin katsomaan Bingoa, missä bingoisäntä pyöritteli numeroita ja jännitys oli käsin kosketeltavaa.

kynnet.jpg

Erityisesti tyttöjen mieleen oli kynsisalonki, jossa sai kynsien lakkauksia ja käsien rasvausta. Annoin oppilaiden valita kynsieni värin ja sainkin hienot pinkit kynnet loppupäiväksi. Odotetusti yksi suosituimmista pisteistä oli munkinpaistopiste. Yrityksessä sai paistaa itse munkin tai ostaa yrityksen itse paistamia munkkeja. Suupielet sokerissa pääsi käytävän toisella puolella toisenlaiseen maailmaan –tekemään lehteä tai elokuvaa yrittäjyyspäivästä.

 

Markkinoinninkin tärkeyden oppilaat olivat oivaltaneet –yrityksillä oli kyltit ovenpielissä ja lisäksi sisäänheittäjiä riitti sekä yritysten laitamilla että kauempanakin. Minuakin pyydettiin useampaankin yritykseen ja suorasta kehotuksesta siirryin urheilutalolle pelaamaan futsalia. Jotkut oppilaista olivat epäuskoisia ja jotkut jopa otettuja siitä, että reksi tuli heidän kanssaan pelaamaan. Joukkueiden koostumus vaihteli sitä mukaa, kun pelaajia tuli ja meni, mutta maalit tai pelitilanne ei ollutkaan se pointti vaan monen ikäisten pelaaminen todella hyvässä ja reilussa hengessä keskenään. Verhon toisella puolella olevaa salibandya en ehtinyt kokeilla.

Kuvataideluokassa tehtiin taidetta, pienimpien käytävästä löytyi haastatteluyritys (kenties tulevaisuuden mediatyöntekijöitä oli muokkautumassa), rakenneltiin herneistä ja coctailtikuista torneja, pelattiin lautapelejä, tehtiin kuppikakkuja, hierottiin ja yksi luokka oli muuntunut minitouhumaailmaksi. Luokassakin mahtuu tekemään monenlaista liikuntaa! Siitä ajatuksesta kannattaa pitää kiinni tavallisinakin koulupäivinä.

Uskon, että näin monipuolisen touhun lomassa useammallekin maistuivat grillimakkarat, joita yksi yritys paistoi ulkona. Makkarat olimme saaneet lahjoituksena paikalliselta marketilta. Jälkiruoaksi oli mahdollisuus vielä käydä oppilaskunnan hallituksen pyörittämässä kahviossa.

urheilu.jpg

Yrittäjyyskasvatuksen tavoitteena on edistää yksilön kykyä muuttaa ideat toiminnaksi yhdessä muiden kanssa toimien. Koulumme yrittäjyyspäivänä se onnistui hienosti. Kaikki, jotka päivään osallistuivat, olivat todella tyytyväisiä. Oli oikea ratkaisu antaa vastuuta enemmän 9.-luokkalaisille.  Oppilaat olivat itse ratkaisuun tyytyväisiä ja kokivat päivän onnistuneemmaksi kuin aiemmat. Oppilaat antoivat myös tyytyväistä palautetta siitä, että tällä kertaa mukana oli myös erilaisia yrityksiä kuin aikaisemmin. Luovuus siis kunniaan! Opettajat pääsivät seuraamaan oppilaita erilaisissa rooleissa kuin tavallisesti. Tänä vuonna perusajatuksena oli se, että jokaisessa yrityksessä asiakas pääsi itse palvelun kohteeksi tai valmisti itse jonkin tuotteen. Joinakin vuosina on ollut sekä palveluyrityksiä että yrityksiä, jotka ovat valmistaneet tuotteita. Tällöin valmistuneet tuotteet on myyty viimeisen tunnin aikana torilla. Toteuttamismahdollisuudet siis tällaiseen päivään ovat monenlaiset. Joka tapauksessa tällaiset oppimistilanteet jokainen mukana ollut tulee varmasti kouluajastaan muistamaan. Jokainen pääsi osallistumaan, toimimaan ja tekemään."