Olen viime viikkoina istunut koulutuksessa jos toisessakin. Ja kuten ehkä olette kuulleetkin, olen aika kriittinen koulutuksen arvioija, kenties diagnosoimatta jääneen adhd-tyyppisyyteni vuoksi. ;)

No, joka tapauksessa, toivoisin aina kovasti, että kouluttaja on kovin tietoinen kohdejoukostaan. Niin, että koulutusmateriaali ei ole ihan juuri kohdeyleisön oman alan triviaalitietoa, mutta toisaalta se ei mene myöskään niin haastavaksi, että koulutettavat eivät tajua pätkääkään koulutuksestaan. Ja kuten olen monesti sanonut, koulutus maksaa enemmän kuin kouluttajan palkan: jos päätämme kouluttaa opettajia, pitää muistaa, että verrattomasti suurin kuluerä koulutuksesta on opettajien palkka (puhumattakaan sijaisuuden aiheuttamista kustannuksista). Siksi mennään hyviin koulutuksiin ja vaaditaan niiltä hyvää sisältöä, eikö niin?

Viime viikkoina olen istunut lukuisissa opiskeluhuoltolakiin liittyvissä koulutuksista. Pääsisältö tuntuu jäävän aika pintasipaisuksi, syvemmälle harvoin päästään. Ja vaikka case-tapaukset ovat kiinnostavia, tuntuu juuri nyt siltä, että uudistuva lainsäädäntö on niin monimerkityksellinen ja sekava, että samassa julkaisussakin saatetaan käyttää eri termejä samoista asioista, eri termejä tutuista asioista ja samoja täysin uusista. Ja sitten kun tätä soppaa maustetaan eri hallintoalojen tulkinnoilla, niin melekosta mämmiä on luvassa! Puhun tästä aiheesta ensi viikolla Ylöjärven koulutuslautakunnalle ja yritin päivällä vääntää slaideihini helposti hahmotettavaa rakennetta, joka olisi siirrettävissä 100 tai 1000 oppilaan koulun rakenteisiin. AIka fakiiri tässä saa olla. Onneksi minulla on prosessissa mukana yhteen hiileen puhaltava taustajoukko, yli hallintokuntien.

Mitäs muuta? Joo. Viime aikoina olen törmännyt verrattoman hyviin koulutuksiin, jossa omien laitteiden (Bring Your Own Device BYOD) olemassa oloa on ilahduttavasti hyödynnetty. OPH on jo pari vuotta hyödyntänyt kiitettävästi viestiseinää, viime viikolla Pirkanmaan Osaava-seminaarissa työskenneltiin QR-koodien avulla ja Todaysmeetin kaltaiset ryhmäkeskustelumahdollisuudet tulevat tutuksi kerta toisensa jälkeen. Ja kun ne koulutuksen osallistujat kuitenkin näpräävät laitteitaan, niin mitä jos kannustettaisiinkin siihen?

Tällä viikolla OPH:n Pelastakaa koulutus -tapahtuma oli mukavasti järjestetty vuorottelemaan puheiden ja aktiivisen toiminnan vuorovaikutteisilla menetelmillä. Ja se viestiseinä koko ajan. Vaikkei sitä uskallettukaan hyödyntää riittävästi, koin OPS-agenttieni kanssa, että kommentit seinällä saivat mielenkiinnon pysymään yllä pitkienkin puheiden aikana.

Ja ei niin pitkä aika sitten kerroin teille siitä KuntaKesu -koulutuksessa, jossa Kauppinen ja Paavilainen oli haastettu vuoropuheluun. Ihan mahtavaa.

Seuraavina viikkoina koulutan mm. varhaiskasvatuksen väkeä. Ei minun osaamisaluettani, kääpiöosasto siis, mutta sisältö kyllä, siis OPS2016. Ja useat kunnat ovat olleet kiinnostuneita siitä, mitä tulisin heille puhumaan. Ja toukokuun oman kunnan oppilashuoltolain koulutuksen 2. jakso pitäisi pistää kasaan. Tulossa on myös pari OPSin kommentointiin liittyvää koulutusta. Aika lailla saa laittaa tätä omaa osaamistaan peliin.Ja yrittää lunastaa niitä lupauksia, joita tässä asettaa.

Tällä viikolla agenttien kanssa hykertelimme sitä, että Pelastakaa koulutus -tapahtumassa nostettiin vahvasti keskusteluun niitä asioita koulutusasiantuntijoille, jotka me olimme keskusteluttaneet koko 400 opettajan joukolle jo tammikuussa. Olimme siis ytimissä. Nyt viilasimme ajatusta siitä, mitä ensi keväänä pidettävät veso-koulutuksemme sisältävät. Siellä ei muuten istuta tuppisuuna. Omat laitteet ovat varmasti käytössä ja kouluttajatkin haastetaan ihan äärimmilleen. Beware!