koodaus2.jpg

Kouluvierailut ovat ehdottomasti parasta, mitä työssäni on! Kehittäjät, tutkijat, oppimisen ammattilaiset: Menkää kouluille, siellä ovat lapsuuden ammattilaiset, ne muksut, jotka tietävät, millaista on olla lapsi vuonna 2014. 

Tänään olin Ylöjärven Vahannan koululla. Sain kolmosen opelta kuulla, että yksi oppilaista oli open ja oppilaan juttutuokiossa (Yhteispelin toimintamuoto) saanut kuulla oppilaan olevan kiinnostunut koodaamisesta. Ope oli pyytänyt oppilasta jakamaan tiedon muillekin. Ja näin, sillä tunnilla, kun minäkin olin paikalla, oppilas opetti toisille koodausta.

Poika käytti koodauksessa ohjelmaa, jonka oli vanhempiensa kanssa löytänyt ja näytti meille, miten ohjelma saatiin piirtämään ensin ympyrää ja sitten kukkaa. Ja taustan värin vaihto aiheutti toisissa oppilaissa ihastuneita huokauksia.

koodaus3.jpg

Tämän jälkeen minä kävin oppilaiden kanssa yksinkertaisen version koodauksesta, sellaisen, jota jokaisessa luokkahuoneessa voidaan - ilman laitteita ja laajaa koodauksen osaamista - tehdä.

Piirsin taululle kuvia: rahaa, auton, kaupan maitohyllyn, ostoskorin ja jääkaapin. Pyysin oppilaita piirtämään matikan vihkon taakse, missä järjestyksessä kuvat pitäisi piirtää, jotta saisi ohjeen kaupassa käyntiin. Oppilaat piirsivät, ja kun aloimme tarkistamaan, nimesin kuviot A-B-C jne. Koodi oli helppo: Aja autolla kauppaan-ota ostoskori-hae maito-maksa --- ja hmm. jääkaapille? Ehei, ellet jätä autoa parkkin ja kävele takaisin kotiin! Autoa piti käyttää uudelleen.

 

image.jpg

Sen jälkeen tein pari lisäversiota: kysymysmerkin ja leivän kuvan.Kirjoitin oppilaille "salakoodin": Mitä nyt tapahtui?

Ja oppilaat ymmärsivät: Kävin kaupassa ostamassa maitoa, mutta unohdin leivän, kävin uudelleen ostamassa leipää ja voita ja palasin autolla kotiin.

koodaus.jpg

- Tällähän voisitte opettavaavaikka toisille, miten joku teidän harrastuksenne etenee?

-Joo, jääkiekossa vaikka, mitä pitää tehdä, kun menee hallille.

-Tai miekkailussa, mistä saa pisteitä.

Kiinnostus oli herätetty. Oppiminen oli alkanut.