http://www.hs.fi/mielipide/a1385271515770?jako=2ef00365346dde0e6f624c03a975b2a2&ref=fb-share

Espoolainen rehtori kirjoittaa, että nimenomaan OPS2004 on syyllinen opetustulosten laskuun. Tällöin valinnaisuutta supistettiin ja lukuaineiden osuus kasvoi. Samaan aikaan tutkimuksien mukaan suomalaisten lasten kouluviihtyvyys on Euroopan heikoimmasta päästä. Yksi fiksu OPS-ammattilaiseni nosti keskusteluun sen, millä perusteella tällainen tutkitaan. En ollut koskaan ajatellut, että viihtyvyys on suomen kielessä samantapainen sama kuin viihde. Ja samaan aikaan, vaikka koulussa ei viihdytä, sinne pääsääntöisesti tullaan joka päivä. Hmm.

Uudessa opetussuunnitelmassa huomionarvoista on valinnaisuuden lisääntyminen alakouluun. Mutta pystyvätkö kunnat, varsinkaan pienemmät ja haja-asutusalueiden kouluissa, tarjoamaan valinnaisuutta? Voitaisiinko valinnaisia oppiaineitakin muokata perinteisen oppiainejaon lisäksi eilen mainitsemillani laaja-alaisen osaamisen keinoilla? Mitä MITEN-kysymykset MITÄ ja MIKSI -kysymysten sijaan tuovat lisäarvoa oppimistuloksille tai kouluviihtyvyydelle? Katson omaa ekaluokkalaistani, joka on ollut päivän kipeänä kotona. Hauskin juttu on kirjoitella salavihjeitä äidille, joka etsii mystisesti "kadonneita" tavaroitaan. Mutta kirjoittaminenhan on tylsää. Eikö olekin?