Omassa kunnassani olen aloittanut pedagogiset kahvilat opetussuunnitelman uudistamisesta. Tarkoitus on luoda tasapuoliset lähtökohdat liki viidensadan opetuksen ammattilaisen opetushenkilöstölle, jotta jokainen tietäisi edes jollain lailla, mistä tarpeet opetussuunnitelman uudistamiseen lähtevät ja miten siihen työhön lähdetään. Siksi kierrän loka-joulukuussa jokaisella koulullamme, pitämässä omien sanojeni mukaisesti kalvosulkeisia. Mutta yritän samalla luvata, että nämä kalvosulkeiset ovat ainoat kuntamme ops-prosessissa. Tämän jälkeen ei enää katsota kalvoa kalvon perään, vaan seuraavaksi on aika aktivoida toimijat itse prosessiin mukaan.
Niinpä kierrän oman kuntani kouluja ja kerron opetussuunnitelman evankeliumia kaikkialla. Tänään hyppäsin välillä toiseen kuntaan, kun kuulijoinani oli koko Lempäälän kunnan opetushenkilöstö. Minulta oli tilattu puolen tunnin tiivistelmä opetussuunnitelmauudistuksen tästä vaiheesta. Aikamoista oli hypätä lauteille Mato Valtosen innostaman yleisön eteen, kun ei oikeasti tiedä, mistä lähtökohdista porukka on lähdössä mukaan. Lempäälässä kaikki tuntuu olevan aina hienosti hoidossa, eikä siksi minulle ollut mikään yllätys, että useimmat ops-uudistuksessa framille nostetuista toimintatavoista on tälle opetushenkilöstölle ihan tuttua juttua. Onneksi kuulijoilta irtosi myös hymyjä, mukana ollaan! :)
Olen viime aikoina nostanutkin useaan otteeseen esille sen tosiasian, että tähän uudistukseen on haastavaa löytää riittävän laadukkaita kouluttajia. Niitä kouluttajia, joita oikeasti kannattaa tulla kuulemaan. Niitä, joiden luennoista kannattaa maksaa, joiden luentopalkkion lisäksi kannattaa tuoda paikalle koko henkilöstö ja käyttää heidän aikaansa. Kuten sanottua, useimmat uudistuksen ydinasiat ovat jo olemassa. Olennaista onkin se, miten ne asiat saadaan nostettua keskiöön koulun pidossa. Tässä vaiheessa prosessia minä peräänkuulutan prosessiomistajuutta. Miten voimme saada kaikki olennaiset henkilöt osallisiksi prosessiin ja miten saamme heidät sitoutumaan rakentamaan uutta koulua? Olennaisia ihmisiä tässä opettajien lisäksi ovat myös oppilaat, muu koulun henkilöstö, sivistystoimien hallinnot, kuntapäättäjät, verkostot, alueen yrittäjät ja ja ja... Kuinka edistämme heidän kaikkien prosessiomistajuutta?
Opetushenkilöstö on opetuksen laadun ylläpitäjä ja jatkuvan kehittämisen voimavara. Uskon vahvasti, että osaaminen tähän uudistukseen löytyy opetushenkilöstön syvistä riveistä. Nyt tarvitaan kuiten pedagogista johtajuutta sen osaamisen johtamiseen!
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.