ops.jpg

Eletään jälleen jänniä aikoja! Kuvassa ovat Tampereen kaupunkiseudun OPS2016 oppiaineiden tavoitteiden ja sisältöjen vuosiluokkaistaminen! Valmiina! *poks, pitäisi skumppapullon sanoa!*

Me päätimme tehdä tämän uudella tavalla.Kahdeksan kuntaa päätti jo kolmisen vuotta sitten, että tämä ponnistus tehdään yhdessä. Pitkin matkaa tarkentui, mitä oikein tulemme tekemään paikallisesti yhdessä, mitä jokainen opetuksenjärjestäjä tekee itse. Yhdessä saimme lopulta valmiiksi yhteisen minimituntijaon ja siihen pohjautuvat yhteisen vuosiluokkaistamisen. Kokosimme yhteiset ryhmät työstämään materiaalia, mutta emme tehneet sitä perinteisen oppiainejaon mukaisesti, vaan kokosimme aineista viisi eri kokonaisuutta. Nämä ryhmät työskentelivät reilun puoli vuotta tiukasti oppiaineiden perustetekstien kimpussa. Me projektiryhmässä annoimme ryhmille suuntaviivoja ja työohjeita. Mutta huomasimme jo varsin aikaisessa vaiheessa, että eri oppiaineiden perustetekstit ovat jo lähtökohtaisesti keskenään hyvin erilaisia tekstejä. Ja kun niitä pääsi pöllyyttämään vielä kymmenet opettajat, olisi helposti päästy aika monimuotoisiin paikallisiin aineteksteihin. Tämä oli ratkaistava!

Näin päädyimme palkkaamaan kustannustoimittajan. Ylöjärveläinen äidinkielen lehtori Tarja Suhonen otti kahdeksi kuukaudeksi virkavapaata ja syventyi OPSin maailmaan. Uskallan väittää, että Tarja lienee juuri nyt koko Suomen kovin ammattilainen, mitä tulee opsin tavoitteiden ja sisältöjen tuntemukseen. Perjantaina Tarja sai tulostettua ePerustejärjestelmästä kuvan pumaskan. Tee numero 1, Tarkoitettu OPS tuli oppiaineosaltaan valmiiksi.

Iloinen olen myös yleisen osan työstämme. Olemme pitäneet useita Ylöjärven rehtorien työpäiviä OPSin ja turvallisuuskansion (toinen seudullinen ponnistus) ympärillä tänä syksynä. Viime tiistaina reksit pääsivät näkemään ja kommentoimaan, miten Ylöjärvellä on ratkaistu lukujen 6,7 ja 8 paikallisesti päätettävät asiat, joita oli eri puolilla valmisteltu. Muutkin osat ovat periaatteessa valmiina, mutta halusimme keskittyä näihin. Erityisen innostunut olen kolmiportaisen tuen kappaleestamme: Kelpo-hankkeen myötä edellisen OPSin tukiosio oli paisunut yli 70 sivun pumaskaksi. Pyysin tähän valjastettua ryhmää, E-tiimiä, tiivistämään matskun kymmeneen. Ja lopulta, kun pääsin punakynän kanssa paikalle, pääsimme pariin sivuun ja ehkä viiteen kuvaan tuen rakenteista. Kerta kaikkiaan onnistunut tiivis paketti oikeasti käyttöön!

Benchmarkkasimme myös tiistaina vesokouluparien tulospalkkiotavoitteena olleita koulukohtaisia osioita: katsonnassa oli arvoperustan ja oppimiskäsityksen täydennykset, koulupäivä, kurinpitokäytänteet ja valinnaisuuden rakentaminen. Ja jotain muutakin. Kaiken kaikkiaan saimme siirtyä seuraavaan vaiheeseen:oikeasti juurruttamaan uusia käytänteitä!

Nyt seuraavana vaiheena onkin sitten täydennyskoulutuksen pitkäkestoisemman ja lyhyemmän tähtäimen tavoitteet. Keväälle on jo tulossa oppiainepajaa, koodausta, tunne- ja vuorovaikutustaitoja, toimintakulttuurijuttua, ja neljä pikkuvesoiltapäivää. Nyt on aika siis pakata reppuun eväitä siihen toiseen Teehen, Toteutettuun OPSiin.

Mutta huomaa koko ajan palaavani samaan mantraan viime viikkoina: siihen kolmanteen Teehen, eli toteutuneeseen OPSiin. Melkein keskustelussa kuin keskustelussa huomaan ajattelevani, että tärkeintä on kuitenkin se, miten opettaja kohtaa oppilaan ihmisenä. Minusta tämä OPS antaa siihen hyvät eväät, kunhan vain pidämme sen lapsen keskiössä kaikissa koulun toiminnoissa. Siinäpä sitä riittää jalkautettavaa!